Syaikh Abdul Hamid Kishk, ulama buta lulusan usuluddin dari
al-Azhar asy-Syarif. Beliau telah hafal kitab suci al-Quran pada usia 8 tahun.
Terkenal sebagai seorang da`i dan khatib yang berani dan lantang menyeru kepada
kebenaran. Kelantangannya mengkritik pemerintah menyebabkan beliau pernah
beberapa kali dimasukkan ke penjara. Beliau dilahirkan di sebuah kampung kecil
yang terletak berhampiran dengan Iskandariah bernama Shibrakheet dalam tahun
1933. Pada hari Jumaat, 26 Rajab 1417 (6 Disember 1996) sewaktu memperingati
peristiwa Isra` & Mi'raj, dalam sholat ketika bersujud pahlawan mimbar ini
diambil kembali ke rahmatUllah. .... Allahu ... Allah. Beliau meninggalkan
ribuan rakaman ceramah dan khutbah yang mampu menggegarkan jiwa pendengarnya
serta karangan kecil dan besar kira-kira 115 buah. Moga rahmat Allah sentiasa
mencucuri ke atasnya ... al-Fatihah.
Di sini aku hendak menukilkan satu kisah yang disampaikan
dalam salah satu khutbahnya berhubung Imam kita asy-Syafi`i r.a. Dalam himpunan
khutbahnya yang diberi jodol "Huna Madrasatu Muhammad s.a.w.",
halaman 48 beliau menulis:
"Imam
asy-Syafi`i r.a. berkata: "Aku telah bermimpi melihat Junjungan Nabi
s.a.w. tatkala aku berusia 7 tahun. Junjungan Nabi s.a.w. bersabda kepadaku:
"Wahai Syafi`i, adakah engkau tahu siapa aku?" Lalu jawabku:
"Aku daripadamu dan engkau daripadaku, Ya RasulAllah." Maka Junjungan
Rasulullah s.a.w. pun meletakkan mulut baginda ke mulutku sehingga bercampur
air ludahku dengan air ludah baginda, lalu aku mengetahui ilmu-ilmu yang ada di
antara langit dan bumi (yakni ibarat bagi terbukanya pintu keilmuan yang luas).
Ketika gementar aku, baginda meletakkan tangannya ke dadaku lalu tenanglah
zahirku dan terpancarlah ilmu dari batinku."
Ya, Imam
asy-Syafi`i menyatakan bahawa dirinya adalah daripada Junjungan Nabi s.a.w.
adalah kerana beliau mempunyai nasab kepada Hasyim bin 'Abdu Manaf, nenda
Junjungan Nabi s.a.w. Ibunya pula bernasab kepada Sayyidah Fathimah az-Zahra`
r.'anha, manakala isterinya, Sayyidah Hamiidah, adalah dari nasab Sayyidina
'Utsman bin 'Affan r.a.
Sungguh pun
demikian kemuliaan yang dimilikinya, namun pernah satu ketika tatkala bersama
muridnya Imam Ahmad bin Hanbal, Imam asy-Syafi'i melantunkan syair berikut:-
أحب الصالحين و لست منهم * لعل أن أنال بهم شفاعة
و أكره من تجارتهم معاصى * و إن كنا سويا في البضاعة
Kucintakan para
salihin tapi bukanlah aku kalangan mereka
Moga dengan mereka
kudapatkan syafaatnya
Kubencikan para
pelaku maksiat durhaka
Walaupun
perlakuanku sama seperti mereka
Mendengar syair
gurunya, Imam Ahmad membalas balik dengan penuh adab ketinggian dengan katanya
kepada Imam asy-Syafi`i: Ya Sayyidi,
تحب الصالحين و أنت منهم * و منكم سوف يلقون الشفاعة
و تكره من تجارتهم معاصى * وقاك الله من شر البضاعة
Kau cintai para
salihin dan engkau dari kalangan mereka
Akan terhasil
segala syafaat dengan kalian semua
Dan kebencianmu
kepada pelaku maksiat durhaka
Moga Allah
memelihara dirimu dari kejahatan mereka
Allahu ..Allah, begitulah sikap tawadhu` yang ditunjukkan
oleh Imam kita asy-Syafi`i. Walaupun berada di puncak keilmuan dan kesholehan,
tetap tidak mengaku punya apa-apa maqam di sisi Allah s.w.t. Sentiasa merasakan
dirinya hina dan masih bermaksiat kepada Allah. Benarlah perkataan sebahagian:-
رأس المال العلماء التواضع
Punca keberuntungannya para ulama adalah tawadhu.
Allahu ...Allah, bukan saja ulama, umat semuanya disuruh
bersikap tawadhu`. Tidak membesarkan diri, walaupun menyandang berbagai predikat.
Jika umat biasa dikehendaki untuk tawadhu`, maka apatah lagi para pemuka umat.
Junjungan Nabi s.a.w. bersabda:-
من تواضع رفعه الله و من تكبر وضعه الله
Sesiapa yang
bersikap tawadhu, Allah akan mengangkatkannya; Dan sesiapa yang sombong
membesarkan dirinya, Allah akan merendahkannya.
Maka dari itu telah berkata sebahagian hukama:-
التواضع سلّم الشرف
Tawadhu` adalah tangga untuk mencapai kemuliaan.
JAKARTA 22/5/2013
Tidak ada komentar:
Posting Komentar