MEMULIAKAN ULAMA ?
وَمِنَ النَّاسِ وَالدَّوَابِّ وَاْلأَنْعَامِ مُخْتَلِفٌ أَلْوَانُهُ كَذَلِكَ إِنَّمَا يَخْشَى اللَّهَ مِنْ عِبَادِهِ الْعُلَمَاءُ إِنَّ اللَّهَ عَزِيزٌ غَفُورٌ
Dan demikian juga di antara manusia dan hewan berkaki empat dan binatang ternak, bermacam-macam warnanya. Sesungguhnya yang takut kepada Allah dari hamba- hamba-Nya hanyalah para ulama. Sesungguhnya Allah Maha Perkasa, Maha Pengampun. (QS Al Fathir [35]: 29)
Dan demikian juga di antara manusia dan hewan berkaki empat dan binatang ternak, bermacam-macam warnanya. Sesungguhnya yang takut kepada Allah dari hamba- hamba-Nya hanyalah para ulama. Sesungguhnya Allah Maha Perkasa, Maha Pengampun. (QS Al Fathir [35]: 29)
Muqaddimah
Kata ulama dalam bahasa Arab berasal dari bentuk
tunggal “alim” yang berarti : ”Orang yang
berilmu”.
Pertanyaannya
: Ilmu apakah yang dimaksud?
Segala ilmu
yang memuat rahasia alam semesta, atau hanya terbatas dalam ilmu agama?
Dengan
demikian, di dalam Al Quran jelas bahwa seorang ulama tidak hanya berarti orang
yang pintar dalam ˜ilmu agama saja, namun juga orang-orang yang ahli dalam
berbagai macam disiplin ilmu lainnya.
Imam Malik,
Hanafi, Hambali, dan Syafii adalah ‘ulama’ di bidang ilmu fikih.
Imam
Bukhari, Muslim, Abu Dawud adalah ‘ulama’ di bidang ilmu sejarah yang
menelusuri kehidupan Nabi Muhammad.
Ibnu Sina,
Thomas Alva Edison, Albert Einstein, dan B.J Habibie adalah ‘ulama’ di bidang
sains.
Ibnu Khaldun
dan Adam Smith adalah ‘ulama’ di bidang ekonomi.
Muhammad
Abduh, Muhammad Rasyid Ridha, Abdurrahman Wahid, dan Nurcholish Madjid adalah
‘ulama’ di bidang pembaruan gagasan Islam.
Soekarno,
Muhammad Hatta, Tan Malaka, dan Muhammad Yamin adalah ‘ulama’ di bidang wawasan
kebangsaan.
Begitulah
definisi ulama menurut Al Quran yaitu “orang-orang yang berilmu”. Akan tetapi
ulama sejati adalah orang-orang yang mendedikasikan ilmunya untuk kehidupan
yang lebih baik, dengan dilandaskan kepasrahan dan pengabdian kepada Allah.
Makna Ulama’ ?
Konsep ulama’ boleh ditakrif dengan berbagai difinasi
yang berlandaskan latar belakang kesarjanaan atau disiplin ilmu masing-masing.
Perkataan ulama’ itu adalah kata jamak dari perkataan “’Arab iaitu ‘Alim.
Kemudian lahir pula perkataan ‘Alamah iaitu orang yang benar-benar mengerti
atau mengetahui dengan mendalam hakikat sesuatu. (Muhamad Ismail, 1961:26.)
1.Mahyuddin
Haji Yahya, di dalam Encyclopedia Sejarah Islam, para ulama’ ialah golongan
penting kerana mereka merupakan pakar dalam bidang agama khususnya dalam bidang
tafsir, feqah, hadis, Usuluddin dan segala cabang ilmu Islam. (Mahyuddin Haji
Yahya, 1989:1708).
2.Al-Imam
Abi Al-Qasim Jara Allah Mahmud Umar bin Muhammad al-Zamakhsyari, Ulama’ ialah
mereka yang mengetahui mengenai sifat Allah, keadilannya,ketauhidannya, sifat
yang harus dan yang tidak harus keatasnya, maka mereka membesarkannya,
membesarkan kekuasaanya. Orang yang ilmunya bertambah maka bertambah takut ia
kepada Allah SWT. (Al-Imam Abi Al-Qasim Jara Allah Mahmud Umar bin Muhammad
al-Zamakhsyari, 1995:592-593.)
3.Menurut
Syed Qutb mereka yang mengkaji al-Quran yang penuh keaijaiban dan mereka yang
mengenal Allah dan mengetahui hakikat Allah, mengetahui kesan penciptaan Allah,
mengetahui kesan kekuasaan Allah, dan bertaqwa kepada Allah, dan menyembah
Allah dengan sebenar penyembahan. Ulama’ ialah orang yang mengetahui sifat
Allah dan kebesarannya. Siapa yang bertambah ilmuya maka ia bertambah takut
kepada Allah.( Syed Qutb, 1994:2943.)
4.Prof. Dr.
H. Abdul Karim Amrullah (Hamka), Orang yang takut kepada Allah ialah
orang-orang yang berilmu. Berdasarkan kepada ayat Fatir: 28. di pangkal ayat
Allah mengguna perkataan “Innama”. Menurut ahli nahu bahawa huruf “innama” itu
ialah adaatu hasr yang ertinya “alat untuk membatas”. Sebab itu ertinya yang
tepat dan jitu ialah “ hanya orang-orang yang berilmu jua yang akan merasa
takut kepada Allah. Kerana kalau tidak ada ilmu tidaklah orang akan takut
kepada Allah. Kerana timbulnya satu ilmu setelah diselidiki. Maka jelaslah
bahawa pangkal ayat tadi Allah telah berfirman “tidakkah engkau lihat” maka
kalau tidak dilihat tidaklah akan tahu. Kalau sudah dilihat dan diketahui
dengan sendirinya akan mengertilah bagaimana kebesaran Allah , kekuatanya dan
keagunganya, merasa dirinya kerdil di hadapan kekuasaan Allah, dengan ini akan
menimbulkan takut . Kalau takut telah timbul nescaya timbullah ketundukan ,
lalu segala perintahnya dilaksanakan dan larangannya dihentikan. .(Prof. Dr. H.
Abdul Karim Amrullah (Hamka), 1984: 300-301. )
Ulama menurut Para Pakar Tafsir ?
1.Menurut
Ibn Kathir Tidak lain orang yang merasa takut kepada Allah itu hanyalah ulama’
yang telah mencapai matlamat ma’rifat, iaitu mengenali tuhan menilik hasil
kekusaannya dan kebesarannya. Maha besar, maha kuasa, yang maha berilmu yang
mempunyai sifat kesempurnaan dan yang mempunyai Asma’ al-Husna. Apabila
makrifat bertambah sempurna dan ilmu terhadapnya bertambah matang, ketakutan
kepadanya bertambah besar dan bertambah banyak.
2.Imam Malik
berkata” ulama’ bukanlah kerana banyak menghafaz riwayat hadis, bahkan ilmu
ialah Nur yang dinyalakan tuhan dalam hati”.Hamka: 301
3.Menurut
al-Syaukani ulama’ ialah mereka yang takut kepada Allah dan mengetahui bahawa
Allah berkuasa atas sesuatu. Dan ulama’ ini bukan mereka yang banyak menghafaz
hadis tetapi mereka yang memiliki ilmu dan takut dengan Allah SWT. (Muhammad
Bin Ali Muhammad al-Syaukani: 459. )
4.Begitu
juga al-Qurtubi menyebut bahawa ulama’ ialah seorang yang takut kekuasaan Allah
dan yakin Allah berkuasa membalas atas maksiat yang di lakukan. Daripada Ibn.
Abbas berkata ulama’ ialah yang mengetahui tentang tuhannya yang Rahman dan
tidak syirik kepada Allah, dan menghalalkan apa yang dihalalkan Allah dan
menghalalkan apa yang dihalalkan Allah dan memelihara peringatan Allah dan
mengetahui bahawa semua yang dilakukan di bawah pengetahuannya. (Abu Abdullah Muhammad
bin Ahmad al-Ansari al-Qurtubi, juz 7:343-344.)
5.al-Imam
al-Maraghi ketika menafsirkan ayat dalam surah al-Fatir, Ulama’ ialah orang
yang takut azab Allah dengan banyak melakukan kepadanya. Dengan ilmu yang
mereka pelajari datanglah keyakinan, jika dibuat maksiat akan dibalas dengan
siksa, demikian kalau dibuat baik maka mereka akan dibalas dengan syurga.
6.Menurut
Ibn Abbas bahawa ulama’ ialah yang mengenal Allah dan takut kepadanya.
(Muhammad Bin Ali Muhammad al-Syaukani, Tahqiq Dr. Abdul Rahman Umairah, Fathu
al-Qadir, juz 4: 463)
Sipakah Ulama yang Takut kepada Allah swt ?
Sesungguhnya
dalam penciptaan langit dan bumi, dan silih bergantinya malam dan siang
terdapat tanda-tanda bagi orang-orang yang berakal, (yaitu) orang-orang yang,
mengingat Allah sambil berdiri atau duduk atau dalam keadaan berbaring dan
mereka memikirkan tentang penciptaan langit dan bumi (seraya berkata): “Ya
Tuhan kami, tiadalah Engkau menciptakan ini dengan sia-sia. Maha Suci Engkau,
maka peliharalah kami dari siksa neraka. (QS Ali Imran [3] : 190-191)
1.Sentiasa tawaduk dengan ilmunya
2.Dia tidak menuntut kemuliaan disisi pemerintah
dengan ilmunya
3. Katakan Wallahua’lam jika tidak tahu.
Daripada Abdullah Ibn Masud
“Wahai manusia apabila ditanya dari perkara ilmu yang kamu tahu maka kamu jawab, jika kamu tidak tahu maka katakanlah Allah a’lam. ” (Muhammad Ibn. Abdul Bar bin Asim al-Namari, 1994:92.)
“Wahai manusia apabila ditanya dari perkara ilmu yang kamu tahu maka kamu jawab, jika kamu tidak tahu maka katakanlah Allah a’lam. ” (Muhammad Ibn. Abdul Bar bin Asim al-Namari, 1994:92.)
4.Dan tiada menjadikan ilmu tadi sebagai barang
dagangan
5. Tidak menjadikan ilmunya untuk mendekatkan dunia
dan menjauhkan orang faqir
6.Tawaduk dengan orang faqir dan orang yang saleh
7.Apabila ia berada di dalam majlisnya maka ia sabar
atas orang yang lambat faham dengan hal ehwal agamanya sehingga ia menjawab
dengan lembut dan beradab.
8. Ulamak mesti beramal dengan ilmunya
Sabda Rasulullah SAW “ Sedahsyat-dahsyat manusia yang
diazab di hari qiamat ialah seoang alim yang tidak bermanfaat imunya”.
(Muhammad Ibn. Abdul Bar bin Asim al-Namari, 1994:92.)
9. Apabila disoal kepadanya perkara yang provokasi
yang akan menimbulkkan fitnah di kalangan orang muslimin maka ia minta elak dan
minta supaya soalan ini ditanya kepada orang yang lebih aula daripadanya
10. Ulama’ ia tidak akan bertengkar dan memperbodohkan
orang lain.
11. Mengajar orang lain kepada tuhannya dan
memperingatkan bagi mereka yang lupa. Mengajar bagi mereka yang jahil dan
meletakan hikmah kepada ahlinya. (Imam Abu Bakar Muhammad bin Hussin Bin
Abdullah Al-Ajiri, Takhrij wa ta’liq Sopian Nur Marbu Banjari al-Makki, Akhlaq
al-Ulama’, 1996/1417, t.tpt, hlm, 50-53)
12.Sentiasa bersyukur kepada Allah SWT .
13. Sentiasa berzikir kepada Allah .
14.Hatinya sentiasa bermunajat dengan Allah .
15.Haya bergantung kepada Allah dan tidak takut kepada
lain daripada Allah.
16. Sentiasa beradab dengan Quran dan Sunnah .
17. Tidak berlumba dengan ahli dunia dalam menuntut
kemuliaan.
18.Berjalan atas muka bumi dengan tunduk dan patuh.
19. Sibuk hatinya menuntut kefahaman dan iktibar.
20. Sentiasa menyebut nama Allah bersama bersama orang
berzikir
21.Lidahnya sentiasa menyebut nama Allah
22.Sentiasa dahagakan ilmu.
Kata-kata Ibn. Masud”Dua perkara yang tidak pernah kenyang iaitu orang yang ada ilmu yang sentiasa menambahkan rida Allah dan ahli dunia yang berusaha menghimpunkan harta.
Kata-kata Ibn. Masud”Dua perkara yang tidak pernah kenyang iaitu orang yang ada ilmu yang sentiasa menambahkan rida Allah dan ahli dunia yang berusaha menghimpunkan harta.
23.Tidak berkompromi dengan maksiat yang dilakukan
oleh pemerintah.
24.Orang alim musuh iblis
“Sabda Rasulullah SAW Seorang faqih begitu susah atas
iblis, berbading dengan 1000 orang jahil” Kitab Ilmu Turmizi
25.Para ulama’ hendaklah mempunyai iltizam qiadi atau
iltizam kepimpinan, kerana ulama’ adalah pemimpin masyarakat dan ummah seperti
para Rasul SAW .
“Para ulama’ adalah pewaris nabi-nabi dan sesungguhnya para nabi tidak meninggalkan wang emas atau perak, tetapi mereka meninggalkan ilmu, sesiapa yang mengambilnya maka sesungguhnya ia telah mengambil habuan yang cukup”.
(Imam Abu Bakar Muhammad bin Hussin Bin Abdullah Al-Ajiri, Takhrij wa ta’liq Sopian Nur Marbu Banjari al-Makki, Akhlaq al-Ulama’: 19)
“Para ulama’ adalah pewaris nabi-nabi dan sesungguhnya para nabi tidak meninggalkan wang emas atau perak, tetapi mereka meninggalkan ilmu, sesiapa yang mengambilnya maka sesungguhnya ia telah mengambil habuan yang cukup”.
(Imam Abu Bakar Muhammad bin Hussin Bin Abdullah Al-Ajiri, Takhrij wa ta’liq Sopian Nur Marbu Banjari al-Makki, Akhlaq al-Ulama’: 19)
26. Keikhlasan dan ketakwaan kepada Allah
27. Bertolak ansur tolak ansur. Tidak fanatik dengan
pandangannya sahaja. Contoh Imam-Imam mazhab boleh dijadikan ukuran.
Keistimewaan Ulama’ ?
Firman Allah SWT
“Allah menyatakan bahawasanya tiada
tuhan (yang berhak disembah) melainkan dia, yang menegakkan keadilan. Para
Malaikat dan orang-orang yang berilmu (juga menyatakan yang demikian itu).
Tidak ada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, Yang Maha perkasa lagi
Maha Bijaksana). (Surah al-Imran, 3:18)
Ayat ini menerangkan kedudukan
ulama’, dalam soal menguatkan akidah, kedudukan ulama’ adalah amat tinggi,
selepas kedudukan para malaikat. Menurut Ibn. Hajar para ulama’ yang beramal
dengan ilmunya pada hakikatnya wali Allah. (Al-Zawajir 1/88)
Di antara
Hadis Rasulullah SAW . “ Ya Allah berilah rahmat kepada penggantiku. Para
sahabat bertanya wahai Rasulullah siapakah pengganti-pengganti baginda. Jawab
baginda “ Mereka itu orang yang datang selepas ku meriwayatkan hadis-hadis ku
dan mengajarkannya kepada umat manusia”.
Ibn. Abbas
menyatakan darjat ketinggian para ulama’` di atas orang mukmin biasa adalah
sekira-kira 700 tahun perjalanan dan jauh di antara satu darjat dengan darjat
yang lain adalah 500 tahun. (Azzawajir 1/89)
Hadis yang
diriwayatkan daripada Muaz Bin Jabal :
“Belajarlah
ilmu maka sesungguhnya mempelajari ilmu kerana Allah adalah untuk menakutkan
dan menuntut ilmu adalah ibadah dan mempelajarinya adalah tasbih dan berbahas
dengannya adalah jihad dan mengajarnya bagi orang yang tidak mengetahui adalah
sedekah dan mengajar ahli keluarganya mengenai halal dan haram adalah satu
usaha untuk mendekatkan diri dengan Allah kerana ia mengajar kepada benda halal
dan haram dalam menakutkan kepada Allah dan menjadi rakan ketika kesunyian dan
menjadi dalil ketika senang dan susah dan menjadi perhiasan ketika keseorangan
dan menjadi rakan ketika berdagang dan Allah angkat darjat mereka dikalangan
mereka dan menjadikan mereka pemimpin yang menjadi ikutan orang lain. Kerana
Ilmu menghidupkan hati yang buta dan memberi cahaya kepada yang gelap dan
memberi satiap tenaga kepada yang lemah dan telah mencapai hamba ketahap yang merdeka
dan menduduki bersama raja-raja dan mencapai darjat yang tinggi di dunia dan
juga akhirat. Dengan ilmu ia boleh taat kepada Allah SWT, dengan ilmu ia
menyembah Allah dengan ilmu ia menghubungkan tali sillturrahim, dengan ilmu ia
dapat mengetahui yang halal dan yang haram dan menjadi perintis kepada amal.
(Imam Abu Bakar Muhammad bin Hussin Bin Abdullah Al-Ajiri, Takhrij wa ta’liq
Sopian Nur Marbu Banjari al-Makki, 1996:35-36.)
Sumber:1.Al-Qur’an
Hadits 2.https://idrisahmad.wordpress.com 3.https://samsulbloger.wordpress.com
JAKARTA
4/3/2015
Tidak ada komentar:
Posting Komentar