BERTAHLIL DAN KENDURI
ARWAH ?
Oleh itu, maka tetapkanlah pengetahuanmu dan
keyakinanmu (wahai Muhammad) bahawa sesungguhnya tiada Tuhan yang berhak
disembah melainkan Allah dan mintalah ampun kepadaNya bagi salah silap yang
engkau lakukan dan bagi dosa-dosa orang-orang yang beriman lelaki dan perempuan
dan (ingatlah), Allah mengetahui akan keadaan gerak-geri kamu (di dunia) dan
keadaan penetapan kamu (di akhirat).(Muhammad:19)
Makna Tahlil ?
Berasal
daripada kalimah Arab هَلَّلَ يُهَلِّلُ تَهْلِيْلًا bermaksud
mengucap kalimah لاإله إلا الله .
Menurut istilah, seperti yang disebut di dalam kitab Tahlilan Dalam
Perspektif Al-Quran dan As-Sunnah oleh KH. Mahyudin Abdus-Shomad ialah bersama-sama
mengucapkan kalimah toyyibah dan berdoa bagi orang yang sudah meninggal dunia.
Menurut pemahaman masyarakat
Melayu kita pula ialah himpunan zikir yang terkandung di antaranya
surah-surah pilihan,ayat-ayat pilihan, solawat ke atas Nabi, tahlil ( لا إله إلا الله ), dan
lain-lain lagi dan di akhiri dengan doa kepada si mati.
Dalam huraian di atas dapat kita
fahami dan simpulkan bahawa tahlil bukan sahaja mengucap kalimah لا إله إلا الله , tetapi juga membaca surah-surah pilihan, ayat-ayat pilihan,
dan lain-lain lagi dari kalimah toyyibah. Seterusnya didoakan kepada Allah
untuk si mati agar dirahmati dan diberi segala kebaikan.
Kenduri Arwah :
Menurut Kamus Dewan, kenduri
arwah diertikan kenduri untuk memperingati ( mendoakan ) orang
yang telah meninggal.
Hukum Bertahlil ?
Secara umumnya, dapat kita katakan
bahawa hukum membaca tahlil dan melakukan kenduri arwah adalah harus. Ini
berdasar perbahasan ulama-ulama di dalam penulisan-penulisan mereka yang
bersandarkan dari sumber-sumber hukum syarak. Setakat yang diketahui tiada
larangan yang jelas dari nas-nas syarak yang melarang amalan tersebut.
Dalil-dalil larangan yang didatangkan oleh golongan penentang amalan
tersebut adalah tidak kukuh dan mereka seolah-olah bersifat terburu-buru dalam
mengeluarkan hukum kerana banyak kecacatan terdapat dalam cara mereka
mengeluarkan hukum.
Meskipun pada asalnya adalah harus
kerana tiada nas yang sarih/nyata dalam amalan tahlil dan kenduri arwah ini,
tidak bererti kita tidak mendapat apa-apa bila melakukannya kerana kandungan tahlil
itu adalah himpunan zikir dan juga doa untuk si mati yang merupakan tuntutan
agama. Begitu juga dengan melakukan kenduri arwah. Apa salahnya memberi makan
kepada orang?
Dalam perbahasan yang kecil ini
dicuba semampu ada untuk mendatangkan dalil-dalil bagi permasalahan tahlil
dan kenduri arwah yang dibangkitkan semula oleh golongan
tertentu.
1 – Dalil umum keharusan bertahlil :
Dalil al-Quran :
-
Surah Muhammad, 19 :
Oleh itu, maka tetapkanlah pengetahuanmu dan
keyakinanmu (wahai Muhammad) bahawa sesungguhnya tiada Tuhan yang berhak
disembah melainkan Allah dan mintalah ampun kepadaNya bagi salah silap yang
engkau lakukan dan bagi dosa-dosa orang-orang yang beriman lelaki dan perempuan
dan (ingatlah), Allah mengetahui akan keadaan gerak-geri kamu (di dunia) dan
keadaan penetapan kamu (di akhirat).
Dari ayat tersebut menerangkan bahwa orang-orang
mukmin laki-laki dan perempuan mendapatkan manfaat dari istighfar orang mukmin
lainnya untuknya.
-
Surah Nuh, 28 :
Wahai Tuhanku! Ampunkanlah bagiku dan bagi kedua ibu
bapaku, serta bagi sesiapa yang masuk ke rumahku dengan keadaan beriman dan
(ampunkanlah) bagi sekalian orang-orang yang beriman, lelaki dan perempuan
(dalam segala zaman) dan janganlah Engkau tambahi orang-orang yang zalim
melainkan kebinasaan!
-
Surah Ibrahim, 40-41 :
Wahai Tuhanku! Jadikanlah daku orang yang mendirikan
sembahyang dan demikianlah juga zuriat keturunanku. Wahai Tuhan kami,
perkenankanlah doa permohonanku.
Wahai Tuhan kami! Berilah ampun bagiku dan bagi kedua
ibu bapaku serta bagi orang-orang yang beriman, pada masa berlakunya hitungan
amal dan pembalasan.
-
Surah Al Hasyr, 10 :
Dan orang-orang (Islam) yang datang
kemudian daripada mereka (berdoa dengan) berkata: Wahai Tuhan Kami! Ampunkanlah
dosa kami dan dosa saudara-saudara kami yang mendahului kami dalam iman dan
janganlah Engkau jadikan dalam hati perasaan hasad dengki dan dendam terhadap
orang-orang yang beriman. Wahai Tuhan kami! Sesungguhnya Engkau Amat Melimpah
belas kasihan dan rahmatMu.
Dalil al-Hadis :
عَنْ أَبِيْ هُرَيْرَةَ رَضِيَ اللهُ عَنْهُ قَالَ سَمِعْتُ
رَسُوْلُ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَقُوْلُ إِذَا صَلَّيْتُمْ عَلَى
الْمَيِّتِ فَأَخْلِصُوْا لَهُ الدُّعَاَء (سنن الترمذى)
“Daripada Abu Hurairah radiallahuanhu, Aku mendengar
Rasulullah ﷺ bersabda, Jika kamu semua
menyembahyangkan mayat, maka berdoalah dengan ikhlas untuknya. (Sunan
At-Tirmizi)
Hadis tersebut secara jelas
menerangkan bahawa Rasulullah ﷺ memerintahkan kepada umat islam untuk mendoakan orang yang sudah meninggal
dunia dengan tulus ikhlas. Hal ini bererti bahawa doa yang dibaca dengan
ikhlas bermanfaat bagi si mati yang dimaksudkan.
Jika tidak ada manfaatnya nescaya Rasulullah tidak bersabda sedemikian. Setiap
perkataan dan tingkah laku Rasulullah tidak sia-sia.
اَنَّ عَائِشةَ رَضِيَ اللهُ عَنْهَا سَأَلَتِ النَّبِيَ
صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ كَيْفَ أَقُوْلُ إِذَا اسْتَغْفَرْتُ لِاَهْلِ الْقُبُوْرِقَالَ
قُوْلِى اَلسَّلَامُ عَلَى أَهْلِ الْدِّيَارِ مِنَ الْمُؤْمِنِيْنَ وَالْمُسْلِمِيْنَ
وَيَرْحَمُ اللهُ الْمُسْتَقْدِمِيْنَ مِنَّا وَالْمُسْتَأْخِرِيْنَ وَإنَّا إنْ شَاءَ
اللهُ بِكُمْ لَاحِقُوْنَ (صحيح مسلم)
“Sesungguhnya Aisyah radiallahuanha bertanya
kepada Rasulullah ﷺ; Apa yang harus dibaca ketika aku
memohon ampun bagi ahli kubur? Rasulullah ﷺ menjawab; Ucapkanlah olehmu: Salam
sejahtera atas engkau semua wahai ahli kubur dari golongan mukminin dan
muslimin, semoga Allah melimpahkan Rahmat-Nya bagi orang-orang yang
mendahului serta orang-orang yang datang kemudian dari kami, dan dengan izin
Allah kami akan menyusul kalian.”
Hadis di atas menerangkan bahawa
Rasulullah ﷺ menganjurkan untuk menziarahi kubur
dan mengucapkan salam kepada ahli kubur serta mendoakannya dan ada juga hadis
yang menerangkan bahawa Rasulullah ﷺ sering ziarah ke Makam Baqi’. Dapat difahami dari penjelasan tersebut,
bahawa ahli kubur dapat mendengar salam dari orang yang mengucapkan salam
kepada ahli kubur tersebut dan memperoleh manfaat dari doa tersebut.
Dalil Kaedah-kaedah Fikah :
–
الأصل فى الأشياء الإباحة إلا إذا دل الدليل على تحريمه فهو حرام .
Hukum asal sesuatu ialah harus melainkan ada dalil yang mengharamkan, maka
hukumnya haram.
Dalam permasalahan tahlil ini, kita
tidak dapati dalil dari al-Quran mahu pun as-Sunnah yang secara jelas
mengharamkan atau mengharuskan. Justeru, kita mengambil kira pada hukum asalnya
iaitu harus kerana tiada larangan yang jelas.
–
الأمور بمقاصدها .
Tiap-tiap perkara itu menurut apa
yang diniatkan.
Daripada kaedah yang pertama tadi
dapat kita fahami bahawa hukum asalnya adalah harus kerana tiada larangan yang
jelas. Kaedah yang kedua ini pula menjelaskan kepada kita bahawa setiap
apa yang kita lakukan tak dapat tidak berkait dengan apa yang kita niatkan.
Jika kita niatkan bacaan tahlil tadi untuk si mati, dengan izin Allah sampai
pahalanya kerana yang memberi itu adalah Allah.
2 - Dalil bacaan-bacaan dalam tahlil :
2.01 - Membaca Surah Al-Fatihah.
Dalil mengenai keutaman Surah
Fatihah:
عَنْ أَبِي سَعِيدِ بْنِ الْمُعَلَّى قَالَ: قَالَ لِيْ رَسُوْلُ
اللهِ صَلَى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: أَلَا أُعَلِّمُكَ أَعْظَمَ سُورَةٍ فِي الْقُرْآنِ
قَبْلَ أَنْ تَخْرُجَ مِنَ الْمَسْجِدِ؟. فَأَخَذَ بِيَدِي فَلَمَّا أَرَدْنَا أَنْ
نَخْرُجَ قُلْتُ: يَا رَسُولَ اللَّهِ إِنَّكَ قُلْتَ لَأُعَلِّمَنَّكَ أَعْظَمَ سُورَةٍ
مِنَ الْقُرْآنِ. قَالَ: الْحَمْدُ لِلَّهِ
رَبِّ الْعَالَمِينَ هِيَ السَّبْعُ الْمَثَانِي وَالْقُرْآنُ الْعَظِيمُ الَّذِي أُوتِيتُهُ.
)رواه البخاري(
Ertinya: “Daripada Abu Said al-Mualla radiallahuanhu, dia berkata:
Rasulullah ﷺ bersabda kepadaku: “Mahukah aku ajarkan kepadamu surah yang paling agung
dalam al-Quran sebelum engkau keluar dari masjid?”. Maka Rasulullah memegang tanganku. Dan ketika kami
hendak keluar, aku bertanya: “Wahai Rasulullah! Engkau berkata bahawa Engkau
akan mengajarkanku surah yang paling agung dalam al-Quran”. Baginda
menjawab: “الْحَمْدُ لِلَّهِ
رَبِّ الْعَالَمِينَ (Surah
al-Fatihah), ia adalah tujuh ayat yang diulang-ulang (dibaca pada setiap
sembahyang), ia adalah al-Quran yang agung yang diberikan kepadaKu”.
(Hadis riwayat al-Bukhari).
(Hadis riwayat al-Bukhari).
2.02 - Membaca Surah al-Ikhlas.
Dalil mengenai keutamaan Surah
al-Ikhlas.
عَنْ أَبِي سَعِيدٍ الْخُدْرِيِّ رَضِي اللَّهُ عَنْهُ قَالَ:
قَالَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ لِأَصْحَابِهِ: أَيَعْجِزُ أَحَدُكُمْ
أَنْ يَقْرَأَ ثُلُثَ الْقُرْآنِ فِي لَيْلَةٍ فَشَقَّ ذَلِكَ عَلَيْهِمْ وَقَالُوا
أَيُّنَا يُطِيقُ ذَلِكَ يَا رَسُولَ اللَّهِ فَقَالَ اللَّهُ الْوَاحِدُ الصَّمَدُ
ثُلُثُ الْقُرْآنِ .) رواه البخاري(
“ Daripada Abu Said al-Khudri radiallahuanhu,
dia berkata: Nabi ﷺ bersabda kepada para sahabatNya: “Apakah kalian tidak
mampu membaca sepertiga al-Quran dalam semalam?”. Maka mereka merasa berat dan
berkata: “Siapakah di antara kami yang mampu melakukan itu, wahai Rasulullah?”.
Jawab baginda: “اللَّهُ الْوَاحِدُ
الصَّمَدُ (Surat
al-Ikhlas) adalah sepertiga al-Quran”(Hadis riwayat al-Bukhari).
2.03 - Membaca Surah al-Falaq
2.04 - Membaca Surah an-Naas
2.04 - Membaca Surah an-Naas
Dalil keutamaan Surah al-Falaq dan
an-Naas.
عَنْ عَائِشَةَ رَضِي اللَّهُ عَنْهَا أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ
صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ كَانَ إِذَا اشْتَكَى يَقْرَأُ عَلَى نَفْسِهِ بِالْمُعَوِّذَاتِ
وَيَنْفُثُ فَلَمَّا اشْتَدَّ وَجَعُهُ كُنْتُ أَقْرَأُ عَلَيْهِ وَأَمْسَحُ بِيَدِهِ
رَجَاءَ بَرَكَتِهَا. )رواه البخاري(
“ Daripada Aisyah radiallahuanha, bahawasanya
Rasulullah ﷺ bila sakit Baginda membaca
sendiri al-Muawwizaat (Surah al-Ikhlas, Surah al-Falaq dan Surah an-Naas),
kemudian meniupkannya. Dan apabila rasa sakitNya bertambah aku yang membacanya
kemudian aku usapkan ke tanganNya mengharap keberkatan dari surah-surah
tersebut”.
(Hadis riwayat al-Bukhari).
(Hadis riwayat al-Bukhari).
2.05 - Membaca Surah al-Baqarah ayat 1
sampai 5
2.06 - Membaca Surah al-Baqarah ayat 163
2.07 - Membaca Surah al-Baqarah ayat 255 (Ayat Kursi)
2.08 - Membaca Surah al-Baqarah ayat 284 sampai akhir surah.
2.06 - Membaca Surah al-Baqarah ayat 163
2.07 - Membaca Surah al-Baqarah ayat 255 (Ayat Kursi)
2.08 - Membaca Surah al-Baqarah ayat 284 sampai akhir surah.
Dalil keutamaan ayat-ayat tersebut:
عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ مَسْعُوْدٍ قَالَ: مَنْ قَرَأَ
عَشْرَ آيَاتٍ مِنْ سُورَةِ الْبَقَرَةِ فِي لَيْلَةٍ لَمْ يَدْخُلْ ذَلِكَ الْبَيْتَ
شَيْطَانٌ تِلْكَ اللَّيْلَةَ حَتَّى يُصْبِحَ أَرْبَعًا مِنْ أَوَّلِهَا وَآيَةُ الْكُرْسِيِّ
وَآيَتَانِ بَعْدَهَا وَثَلَاثٌ خَوَاتِيمُهَا أَوَّلُهَا ( لِلَّهِ مَا فِي السَّمَوَاتِ
).) رواه ابن ماجه(
“Daripada Abdullah Bin Mas’ud radiallahuanhu, dia berkata: “Barangsiapa membaca 10 ayat dari Surah al-Baqarah pada suatu malam, maka syaitan tidak masuk rumah itu pada malam itu sampai pagi, iaitu 4 ayat permulaan dari Surah al-Baqarah, Ayat Kursi dan 2 ayat sesudahnya, dan 3 ayat terakhir yang dimulai (لِلَّهِ مَا فِي السَّمَوَاتِ).” (Hadis riwayat: Ibnu Majah).
2.09 - Membaca Tahlil : لاَ اِلَهَ إِلاَّ اللهُ
Dalil mengenai keutamaan membaca
tahlil (kalimah لا إله إلا الله
):
عَنْ جَابِرِ بْنَ عَبْدِ اللَّهِ رَضِي اللَّهُ عَنْهُمَا
يَقُولُ:
سَمِعْتُ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ
يَقُولُ:
أَفْضَلُ الذِّكْرِ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ وَأَفْضَلُ
الدُّعَاءِ الْحَمْدُ لِلَّهِ . )رواه الترمذي وابن
ماجه(
“ Dari Jabir bin Abdullah radiallahuanhuma, dia berkata:
Aku mendengar Rasulullah ﷺ bersabda: “Sebaik-baik zikir adalah ucapan لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ, dan sebaik-baik doa adalah ucapan الْحَمْدُ لِلَّهِ”. (Hadis riwayat at-Tirmizi dan Ibnu Majah).
عَنْ أَبِي ذَرٍّ رَضِي اللَّهُ عَنْهُ عَنِ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ أَنَّهُ قَالَ يُصْبِحُ عَلَى كُلِّ سُلَامَى مِنْ أَحَدِكُمْ صَدَقَةٌ فَكُلُّ تَسْبِيحَةٍ صَدَقَةٌ وَكُلُّ تَحْمِيدَةٍ صَدَقَةٌ وَكُلُّ تَهْلِيلَةٍ صَدَقَةٌ وَكُلُّ تَكْبِيرَةٍ صَدَقَةٌ وَأَمْرٌ بِالْمَعْرُوفِ صَدَقَةٌ وَنَهْيٌ عَنِ الْمُنْكَرِ صَدَقَةٌ وَيُجْزِئُ مِنْ ذَلِكَ رَكْعَتَانِ يَرْكَعُهُمَا مِنَ الضُّحَى . )رواه مسلم(
“ Daripada Abu Zar radiallahuanhu, daripada Nabi
ﷺ, sesungguhnya Baginda bersabda:
“Bahawasanya pada setiap tulang sendi kalian ada sedekah. Setiap bacaan tasbih
itu adalah sedekah, setiap bacaan tahmid itu adalah sedekah, setiap bacaan
tahlil itu adalah sedekah, setiap bacaan takbir itu adalah sedekah, dan amar
makruf nahi munkar itu adalah sedekah, dan mencukupi semua itu dua rakaat yang
dilakukan seseorang dari Sembahyang Duha.” (Hadis riwayat Muslim).
Ibnu Taimiyyah ditanya mengenai orang yang: ((bertahlil 70000 kali dan dijadikan hadiah (pahalanya) kepada orang mati, agar menjadi kelepasan bagi si mati dari api neraka)). Adakah Hadis tersebut sahih atau tidak? Dan apabila bertahlil seseorang dan dihadiahkan (pahalanya) kepada orang mati adakah pahalanya sampai kepada si mati atau tidak?
Maka Ibnu Taimiyyah menjawab:
Apabila bertahlil seseorang dengan yang sedemikian 70000 atau kurang atau lebih dan dihadiahkan kepada si mati, Allah menjadikannya bermanfaat baginya dengan yang sedemikian itu. Dan Hadis tersebut tidaklah sahih dan tidak juga doif (yakni tidak sabit kedudukan Hadis tersebut di sisi Ibnu Taimiyyah). Allah jualah Yang Maha Mengetahui.
Ibnu Taimiyyah ditanya mengenai orang yang: ((bertahlil 70000 kali dan dijadikan hadiah (pahalanya) kepada orang mati, agar menjadi kelepasan bagi si mati dari api neraka)). Adakah Hadis tersebut sahih atau tidak? Dan apabila bertahlil seseorang dan dihadiahkan (pahalanya) kepada orang mati adakah pahalanya sampai kepada si mati atau tidak?
Maka Ibnu Taimiyyah menjawab:
Apabila bertahlil seseorang dengan yang sedemikian 70000 atau kurang atau lebih dan dihadiahkan kepada si mati, Allah menjadikannya bermanfaat baginya dengan yang sedemikian itu. Dan Hadis tersebut tidaklah sahih dan tidak juga doif (yakni tidak sabit kedudukan Hadis tersebut di sisi Ibnu Taimiyyah). Allah jualah Yang Maha Mengetahui.
2.10 - Membaca selawat Nabi.
Dalil keutamaan membaca selawat
Nabi:
-
Surah Al-Ahzab, 56 :
Sesungguhnya Allah dan malaikatNya berselawat (memberi
segala penghormatan dan kebaikan) kepada Nabi (Muhammad ﷺ ); wahai orang-orang yang beriman
berselawatlah kamu kepadaNya serta ucapkanlah salam sejahtera dengan
penghormatan yang sepenuhnya.
عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ مَسْعُودٍ رَضِيَ اللهُ عَنْهُ
أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ: أَوْلَى النَّاسِ
بِي يَوْمَ الْقِيَامَةِ أَكْثَرُهُمْ عَلَيَّ صَلَاةً (رواه الترمذي وقال: هَذَا حَدِيثٌ حَسَنٌ غَرِيبٌ) ثُمَّ قَالَ: وَرُوِي عَنْ
النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ أَنَّهُ قَالَ مَنْ صَلَّى عَلَيَّ صَلَاةً
صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ بِهَا عَشْرًا وَكَتَبَ لَهُ بِهَا عَشْرَ حَسَنَاتٍ.
“ Daripada Abdullah bin Mas’ud radiallahuanhu,
sesungguhnya Rasulullah ﷺ bersabda: “Manusia yang paling
utama di sisiKu pada Hari Kiamat ialah yang paling banyak membaca selawat
kepadaKu” (Hadis riwayat at-Tirmizi, dan dia berkata: Hadis ini Hasan Gharib).
Kemudian dia berkata: Dan diriwayatkan daripada Nabi ﷺ, sesungguhnya
Baginda bersabda: “Barangsiapa membaca selawat kepadaKu sekali, maka Allah
memberinya selawat (rahmat) kepadanya 10 kali dan mencatat 10 kebaikan
untuknya”.
2.11 - Membaca doa.
Keutamaan berdoa:
-
Surah Ghaafir, 60 :
Dan Tuhan kamu berfirman: Berdoalah kamu kepadaKu
nescaya Aku perkenankan doa permohonan kamu. Sesungguhnya orang-orang yang
sombong takbur daripada beribadat dan berdoa kepadaKu, akan masuk Neraka
Jahanam dalam keadaan hina.
عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ رَضِي اللَّهُ عَنْهُ عَنِ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ: لَيْسَ شَيْءٌ أَكْرَمَ عَلَى اللَّهِ تَعَالَى مِنَ الدُّعَاءِ.) رواه ابن ماجه و الترمذي, و قال هذا حديث حسن غريب(
“ Daripada Abu Hurairah radiallahuanhu, daripada Nabi ﷺ, baginda bersabda: “Tidak ada sesuatu yang lebih mulia di sisi Allah daripada doa”.
(Hadis riwayat Ibnu Majah dan at-Tirmizi, kata at-Tirmizi: hadis ini Hasan Gharib)
3- Dalil Kenduri Arwah :
Ada riwayat di dalam Sahih Bukhari :
حدثنا عمرو بن خالد قال حدثنا
الليث عن يزيد عن أبي الخير عن عبد
الله بن عمرو رضي الله عنهما
أن رجلا سأل النبي صلى الله عليه وسلم : أيّ الإسلام خير؟ قال : تطعم الطعام وتقرأ السلام على من عرفت ومن لم تعرف.
أن رجلا سأل النبي صلى الله عليه وسلم : أيّ الإسلام خير؟ قال : تطعم الطعام وتقرأ السلام على من عرفت ومن لم تعرف.
Telah memberitahu kepada kami oleh ‘Amr Bin
Khalid, beliau berkata : telah memberitahu kepada kami oleh Al-Lais daripada
Yazid daripada Abil-Khair daripada ‘Abdullah Bin ‘Amr RadiaLlahu-‘anhuma bahawa
seorang lelaki telah bertanya kepada Rasulullah ﷺ : Yang manakah
pekerjaan Islam yang lebih baik? Jawab Nabi ﷺ : Memberi makanan kepada manusia
dan sebarkan salam kepada orang yang kamu kenali atau pun tidak.
Memberi makanan dalam Hadis tersebut bersifat umum, tidak dikaitkan dengan
perkara yang khusus. Termasuklah antaranya kenduri arwah, memberi
makanan kepada peminta-peminta sedekah dan sebagainya. Menurut kaedah, kita
tidak boleh mengkhususkan sesuatu hukum dengan dalil yang umum selagi mana
tidak ada dalil yang mengkhususkannya.
Hadis Towus (طاوس ) :
( ان الموت يفتنون فى قبورهم سبعا
. فكانوا يستحبون أن يطعموا عنهم تلك الأيام . )
Ertinya : Berkata Towus, bahawasanya segala orang yang
mati itu difitnah di dalam kubur
mereka dalam masa 7
hari. Maka adalah mereka itu ( para Sahabat) suka memberi makanan ganti
daripada mereka itu ( orang-orang mati di dalam kubur ) pada demikian hari.
Maksud Hadis tersebut ialah orang-orang yang mati akan ditimpa dengan
fitnah selama 7 hari pertama selepas dikebumikan. Para Sahabat suka berbuat
kebajikan dengan memberi makanan pada hari tersebut supaya dengan pahala
kebajikan tersebut dapat sampai kepada si mati dan dengan berkat amalan
kebajikan tersebut dapat menyelamatkannya dari fitnah tersebut.
Berkata Imam as-Sayuti di dalam kitabnya الحاوي للفتاوي, Katanya : ( كانوا يستحبون )“Adalah manusia pada ketika itu melakukan amalan sedemikian
pada zaman Nabi ﷺ, dan baginda tidak ingkar akan
amalan tersebut.
Ikhtitam
-
Surah Al Hasyr, 10 :
Dan orang-orang (Islam) yang datang kemudian daripada
mereka (berdoa dengan) berkata: Wahai
Tuhan Kami! Ampunkanlah dosa kami dan dosa saudara-saudara kami yang mendahului
kami dalam iman dan janganlah Engkau jadikan dalam hati perasaan hasad dengki
dan dendam terhadap orang-orang yang beriman. Wahai Tuhan kami!
Sesungguhnya Engkau Amat Melimpah belas kasihan dan rahmatMu.
JAKARTA 1/4/2015
Tidak ada komentar:
Posting Komentar