Bab 5 : Taubat
1. Iaitu kembali daripada keburukan kepada kebaikan
dengan beberapa syarat yang tertentu.
2. Firman Allah S.W.T. yang bermaksud :
” Dan mohonlah ampun kepada Allah , sesungguhnya ia
Maha
Pengampun lagi Maha Mengasihani ”.
( Surah Al – Muzammil - Ayat 20 )
Pengampun lagi Maha Mengasihani ”.
( Surah Al – Muzammil - Ayat 20 )
3. Syarat-syarat taubat adalah seperti berikut :
· Meninggalkan maksiat atau perkara
dosa tersebut.
· Menyesal atas maksiat atau dosa
yang telah dilakukan.
· Bercita-cita tidak akan
mengulanginya lagi.
· Mengembalikan hak-hak makhluk yang
dizalimi.
· Mengerjakan perkara-perkara fardhu
yang telah luput.
4. Setiap manusia tidak dapat mengelakkan dirinya
daripada tersalah dan terlupa, melainkan manusia yang Ma’asum ( terpelihara
daripada dosa ) seperti rasul-rasul dan nabi-nabi.
5. Seseorang itu hendaklah bersungguh-sungguh
memelihara diri daripada dosa iaitu dengan memelihara seluruh anggota daripada
melakukan perkara-perkara yang ditegah oleh agama.
6. Beberapa faedah dan hikmah taubat iaitu:
· Menghidupkan jiwa yang resah
kerana dosa.
· Mendekatkan diri kepada Allah
S.W.T .
· Meningkatkan ketaqwaan diri.
· Membenteras tipu-daya syaitan yang
selama ini memerangkap manusia
dengan berbuat dosa dan maksiat.
dengan berbuat dosa dan maksiat.
· Memperolehi kemuliaan dan anugerah
Allah S.W.T. dalam hidup di dunia
dan akhirat.
dan akhirat.
( Dipetik daripada - Hidup Bertaqwa Oleh Dato’ Hj.
Ismail bin Hj. Kamus
M / S 269 - 273 )
M / S 269 - 273 )
Bab 6 : Zuhud
1. Ertinya meninggalkan dunia melainkan kadar yang
patut daripadanya.
2. Zuhud yang sempurna ialah meninggalkan perkara lain
selain Allah S.W.T.
3. Dunia ialah tiap-tiap perkara yang tidak dituntut
oleh syarak dan ianya sebagai tempat bercucuk-tanam ( berbuat kebaikan dan
amalan soleh ) untuk akhirat yang kekal abadi selama-lamanya.
4. Setiap manusia berkehendak kepada beberapa perkara
bagi meneruskan hidup yang mana manusia berkehendak kepada makanan , pakaian ,
tempat tinggal dan lain-lain lagi.
5. Oleh yang demikian, sifat zuhud itu adalah mencari
keperluan hidup sekadar yang boleh membantu ia untuk beribadah kepada Allah
S.W.T.
( zuhud orang awam ).
( zuhud orang awam ).
( Dipetik daripada - Hidup Bertaqwa Oleh Dato’ Hj.
Ismail bin Hj. Kamus
M / S 274 - 276 )
M / S 274 - 276 )
Bab 7 : Sabar
- Iaitu menahan diri daripada keluh kesah pada sesuatu yang tidak disukai.
- Sifat sabar perlu ketika menghadapi tiga perkara berikut:
1. Menahan diri daripada keluh kesah dan menahan diri
daripada mengadu kepada yang lain daripada Allah subhanahu wata‘ala ketika
berlaku sesuatu bala atau bencana.
2. Menahan diri dalam mengerjakan segala perintah
Allah.
3. Menahan diri dalam meninggalkan segala larangan
Allah.
- Sifat sabar itu dipuji pada syara‘ kerana seseorang yang bersifat sabar menunjukkan ia beriman dengan sempurna kepada Allah, dan menunjukkan ia taat dan menjunjung segala perintah agama.
- Orang yang beriman kepada Allah mengetahui bahawa segala perkara yang berlaku ke atas drinya adalah kehendak Allah yang tidak dapat dielak lagi. Begitulah juga orang yang taat, tidak akan merasa susah dalam mengerjakan segala perintah Allah dan meninggalkan laranganNya.
Bab 8 : Syukur
- Iaitu mengaku dan memuji Allah atas nikmat yang diberi dan menggunakan segala nikmat itu untuk berbuat taat kepada Allah subhanahu wata‘ala.
- Tiap-tiap nikmat yang diberi oleh Allah subhanahu wata‘ala kepada makhlukNya adalah dengan limpah kurniaNya semata-mata, seperti nikmat kesihatan, kekayaan, kepandaian dan sebagainya. Oleh yang demikian, bersyukur dan berterima kasih atas nikmat-nikmat tersebut merupakan suatu kewajipan kepada Allah subhanahu wata‘ala.
- Setiap nikmat juga hendaklah disyukuri kerana orang yang tidak berterima kasih adalah orang yang tidak mengenang budi. Oleh itu, hendaklah digunakan nikmat-nikmat Allah itu untuk menambahkan ibadah kepada Allah dan sangatlah keji dan hina menggunakan nikmat-nikmat itu untuk menderhakai Tuhan yang memberi nikmat.
Bab 9 : Tawakkal
- Iaitu menetapkan hati dan berserah kepada Allah pada segala perkara yang berlaku serta jazam (putus) pada i`tiqad bahawa Allah subhanahu wata‘ala yang mengadakan dan memerintahkan tiap-tiap sesuatu.
- Berserah kepada Allah pada segala perkara itu hendaklah disertakan dengan ikhtiar dan usaha kerana Allah menjadikan sesuatu mengikut sebab-sebabnya, seperti dijadikan pandai kerana belajar, dijadikan kaya kerana rajin berusaha atau berjimat cermat dan sebagainya.
Bab 10 : Mahabbah
- Iaitu kasihkan Allah subhanahu wata‘ala dengan mengingatiNya pada setiap masa dan keadaan.
- Kasihkan Allah ialah dengan segera melakukan segala perintahNya dan berusaha mendampingkan diri kepada Allah dengan ibadah-ibadah sunat dan bersungguh-sungguh menghindari maksiat serta perkara-perkara yang membawa kemarahanNya.
Bab 11 : Dzikrulmaut
- Iaitu sentiasa mengingati mati dan sentiasa bersedia dengan amalan-amalan yang baik.
- Oleh kerana seseorang itu akan mati, maka hendaklah ia bersedia dengan amalan-amalan yang baik dan hendaklah ia memenuhkan tiap-tiap saat daripada umurnya itu dengan perkara yang berfaedah bagi akhiratnya kerana tiap-tiap perkara yang telah lalu tidak akan kembali lagi.
Bab 12 : Sifat-sifat Madzmumah
1. Syarrut tha‘amشرّطعام) ((banyak
makan)
· Iaitu terlampau banyak makan atau
minum ataupun gelojoh ketika makan atau minum.
· Makan dan minum yang
berlebih-lebihan itu menyebabkan seseorang itu malas dan lemah serta membawa
kepada banyak tidur. Ini menyebabkan kita lalai daripada menunaikan ibadah dan
zikrullah.
· Makan dan minum yang
berlebih-lebihan adalah ditegah walaupun tidak membawa kepada lali daripada
menunaikan ibadah kerana termasuk di dalam amalan membazir.
2. Syarrul kalam(شرّ الكلام) (banyak bercakap)
· Iaitu banyak berkata-kata atau
banyak bercakap.
· Banyak berkata-kata itu boleh
membawa kepada banyak salah, dan banyak salah itu membawa kepada banyak dosa
serta menyebabkan orang yang mendengar itu mudah merasa jemu.
3. Ghadhab (غضب)(pemarah)
· Ia bererti sifat pemarah, iaitu
marah yang bukan pada menyeru kebaikan atau menegah daripada kejahatan.
· Sifat pemarah adalah senjata bagi
menjaga hak dan kebenaran. Oleh kerana itu, seseorang yang tidak mempunyai
sifat pemarah akan dizalimi dan akan dicerobohi hak-haknya.
· Sifat pemarah yang dicela ialah
marah yang bukan pada tempatnya dan tidak dengan sesuatu sebab yang benar.
4. Hasadحسد) (dengki)
· Iaitu menginginkan nikmat yang
diperolehi oleh orang lain hilang atau berpindah kepadanya.
· Seseorang yang bersifat dengki
tidak ingin melihat orang lain mendapat nikmat atau tidak ingin melihat orang
lain menyerupai atau lebih daripadanya dalam sesuatu perkara yang baik. Orang
yang bersifat demikian seolah-olah membangkang kepada Allah subhanahu wata‘ala
kerana mengurniakan sesuatu nikmat kepada orang lain.
· Orang yang berperangai seperti itu
juga sentiasa dalam keadaan berdukacita dan iri hati kepada orang lain yang
akhirnya menimbulkan fitnah dan hasutan yang membawa kepada bencana dan
kerosakan.
5. Bakhil (بخيل)(kedekut)
· Iaitu menahan haknya daripada
dibelanjakan atau digunakan kepada jalan yang dituntut oleh agama.
· Nikmat yang dikurniakan oleh Allah
subhanahu wata‘ala kepada seseorang itu merupakan sebagai alat untuk membantu
dirinya dan juga membantu orang lain. Oleh yang demikian, nikmat dan pemberian
Allah menjadi sia-sia sekiranya tidak digunakan dan dibelanjakan sebagaimana
yang dikehendaki oleh Allah subhanahu wata‘ala.
· Lebih-lebih lagi dalam
perkara-perkara yang menyempurnakan agama seperti zakat, mengerjakan haji dan
memberi nafkah kepada tanggungan, maka menahan hak atau harta tersebut adalah
suatu kesalahan besar di sisi agama.
6. Hubbul jah (حبّ الجاه)
(kasihkan kemegahan)
· Iaitu kasihkan kemegahan,
kebesaran dan pangkat.
· Perasaan inginkan kemegahan dan
pangkat kebesaran menjadikan perbuatan seseorang itu tidak ikhlas kerana Allah.
· Akibat daripada sifat tersebut
boleh membawa kepada tipu helah sesama manusia dan boleh menyebabkan seseorang
itu membelakangkan kebenaran kerana menjaga pangkat dan kebesaran.
7. Hubbud dunya (حبّ الدنيا)
(kasihkan dunia)
· Ia bermaksud kasihkan dunia, iaitu
mencintai perkara-perkara yang berbentuk keduniaan yang tidak membawa sebarang
kebajikan di akhirat.
· Banyak perkara yang diingini oleh
manusia yang terdiri daripada kesenangan dan kemewahan. Di antara
perkara-perkara tersebut ada perkara-perkara yang tidak dituntut oleh agama dan
tidak menjadi kebajikan di akhirat.
· Oleh yang demikian, kasihkan dunia
itu adalah mengutamakan perkara-perkara tersebut sehingga membawa kepada lalai
hatinya daripada menunaikan kewajipan-kewajipan kepada Allah.
· Namun begitu, menjadikan dunia
sebagai jalan untuk menuju keredhaan Allah bukanlah suatu kesalahan.
8. Takabbur (تكبّر)(sombong)
· Iaitu membesarkan diri atau
berkelakuan sombong dan bongkak.
· Orang yang takabbur itu memandang
dirinya lebih mulia dan lebih tinggi pangkatnya daripada orang lain serta
memandang orang lain itu hina dan rendah pangkat.
· Sifat takabbur ini tiada sebarang
faedah malah membawa kepada kebencian Allah dan juga manusia dan kadangkala
membawa kepada keluar daripada agama kerana enggan tunduk kepada kebenaran.
9. ‘Ujub (عجب)(bangga diri)
· Iaitu merasai atau menyangkakan
dirinya lebih sempurna.
· Orang yang bersifat ‘ujub adalah
orang yang timbul di dalam hatinya sangkaan bahaw
Disalin dari http://ilmutasawuf.blogspot.com
JAKARTA 2/3/2015
Tidak ada komentar:
Posting Komentar