MAKNA AYAT
MUTASYABIHAT ?
:( ثم استوى على العرش
)
lihatlah ibnu katsir
melarang memaknai ayat mutasyabihat dengan makana dhohir karena itu
adalah pemahaman mujasimmah musyabihah!
bertaubatlah
dari memaknai semua ayat mutasyabihat dengan makna dhahir!!
Kemudian
Ibnu katsir melanjutkan lagi :
““Tidak ada
sesuatupun yang serupa dengan-Nya, dan Dia Maha Mendengar lagi Maha Melihat”
[al-Syura: 11]. Bahkan perkaranya adalah sebagaimana yang dikatakan oleh para
imam, diantaranya Nu’aim bin Hammad al-Khuza’i, guru al-Bukhari, ia berkata:
“Siapa yang menyerupakan Allah dengan makhluk-Nya, ia telah kafir, dan siapa
yang mengingkari apa yang Allah mensifati diri-Nya, maka ia kafir, dan bukanlah
termasuk tasybih (penyerupaan) orang yang menetapkan bagi Allah Ta’ala apa yang
Dia mensifati diri-Nya dan Rasul-Nya dari apa yang telah datang dengannya ayat-ayat yang sharih
(jelas/ayat muhkamat) dan berita-berita (hadits) yang shahih dengan (pengertian) sesuai dengan keagungan
Allah dan menafikan dari Allah sifat-sifat yang kurang; berarti ia telah
menempuh hidayah.”
Inilah
selengkapnya dari penjelasan Ibnu Katsir.Berdasarkan penjelasan ibnu katsir :
– Ayat mutasyabihat harus di tafsir dengan ayat syarif (ayat muhkamat) atau ayat yang jelas
maknanya/Bukan ayat mutasyabihat!! Tidak seperti wahhaby yang
menggunakan ayat mutasyabihat utk mentafsir ayat mutasyabihat yang lain!!!! ini
adalah kesesatan yang nyata!
– ibnu
katsir mengakui ayat ‘istiwa’ adalah ayat mutasyabihat yang tidak boleh
memegang makna dhahir dari ayat mutasyabihat tapi mengartikannya dengan ayat
dan hadis yang – jadi ibnu katsir tidak memperincikan maknanya tapi juga tidak
mengambil makna dhahir ayat tersebut.
– disitu
imam ibnu katsir, imam Bukhari dan imam ahlsunnah lainnya tidak melarang
ta’wil.
“…dan
selain mereka dari para imam kaum muslimin yang terdahulu maupun kemudian, yakni membiarkan
(lafadz)nya seperti apa yang telah datang (maksudnya tanpa memperincikan
maknanya)tanpa takyif (bagaimana, gambaran), tanpa tasybih (penyerupaan),
dan tanpa ta’thil (menafikan)….”
sedangkan
wahaby melarang melakukan tanwil!
2. Sekarang akan disebutkan
sebahagian penafsiran lafaz istawa dalam surah ar Ra’d:
1- Tafsir
al Qurtubi
(ثم
استوى على العرش )
dengan makna penjagaan dan penguasaan
2- Tafsir
al-Jalalain
(ثم
استوى على العرش ) istiwa
yang layak bagi Nya
3- Tafsir
an-Nasafi Maknanya:
makna ( ثم
استوى على العرش)
adalah menguasai Ini adalah sebahagian dari tafsiran , tetapi banyak lagi
tafsiran-tafsiran ulamak Ahlu Sunnah yang lain…
4- Tafsir
Ibnu Kathir , darussalam -riyadh, Jilid 2 , halaman 657, surat ara’ad ayat 2):
(ثم استوى على العرش ) telah dijelaskan maknanya sepertimana pada tafsirnya surah al
Araf, sesungguhnya ia ditafsirkan sebagaimana lafadznya yang datang
(tanpa memrincikan maknanya) tanpa kaifiat(bentuk) dan penyamaan, tanpa
permisalan, maha tinggi
Disini Ibnu Katsir mengunakan ta’wil ijtimalliy
iaitu ta’wilan yang dilakukan secara umum dengan menafikan makna zahir nas
al-Mutasyabihat tanpa diperincikan maknanya.
ulamak 4 mazhab tentang aqidah
1- Imam Abu
hanifah:
لايشبه شيئا من
الأشياء من خلقه ولا يشبهه شيء من خلقه
Maknanya::
(Allah) tidak menyerupai sesuatu pun daripada makhlukNya, dan tidak ada sesuatu
makhluk pun yang menyerupaiNya.Kitab Fiqh
al Akbar, karangan Imam Abu Hanifah, muka surat 1.
IMAM ABU
HANIFAH TOLAK AKIDAH SESAT “ ALLAH BERSEMAYAM/DUDUK/BERTEMPAT ATAS ARASY.
Demikian
dibawah ini teks terjemahan nas Imam Abu Hanifah dalam hal tersebut ( Rujuk
kitab asal sepertimana yang telah di scan di atas) :
“ Berkata
Imam Abu Hanifah: Dan kami ( ulama Islam ) mengakui bahawa Allah ta’al ber
istawa atas Arasy tanpa Dia memerlukan kepada Arasy dan Dia tidak bertetap di
atas Arasy, Dialah menjaga Arasy dan selain Arasy tanpa memerlukan Arasy,
sekiranya dikatakan Allah memerlukan kepada yang lain sudah pasti Dia tidak
mampu mencipta Allah ini dan tidak mampu mentadbirnya sepeti jua
makhluk-makhluk, kalaulah Allah memerlukan sifat duduk dan bertempat maka
sebelum diciptaArasy dimanakah Dia? Maha suci Allah dari yang demikian”. Tamat
terjemahan daripada kenyatan Imam Abu Hanifah dari kitab Wasiat.
Amat jelas
di atas bahawa akidah ulama Salaf sebenarnya yang telah dinyatakan oleh Imam
Abu Hanifah adalah menafikan sifat bersemayam(duduk) Allah di atas Arasy.
Semoga
Mujassimah diberi hidayah sebelum mati dengan mengucap dua kalimah syahadah
kembali kepada Islam.
2-Imam
Syafie:
انه تعالى كان
ولا مكان فخلق المكان وهو على صفته الأزلية كما كان قبل خلقه المكان لايجوز عليه
التغيير
Maknanya:
sesungguhnya Dia Ta’ala ada (dari azali) dan tempat belum dicipta lagi,
kemudian Allah mencipta tempat dan Dia tetap dengan sifatnnya yang azali itu
seperti mana sebelum terciptanya tempat, tidak harus ke atas Allah perubahan.
Dinuqilkan oleh Imam Al-Zabidi dalam kitabnya Ithaf al-Sadatil Muttaqin jilid 2
muka surat 23
3-Imam Ahmad
bin Hanbal :
-استوى
كما اخبر لا كما يخطر للبشر
Maknanya:
Dia (Allah) istawa sepertimana Dia khabarkan (di dalam al Quran), bukannya
seperti yang terlintas di fikiran manusia. Dinuqilkan oleh Imam al-Rifae dalam
kitabnya al-Burhan al-Muayyad, dan juga al-Husoni dalam kitabnya Dafu’ syubh
man syabbaha Wa Tamarrad.
وما اشتهر بين
جهلة المنسوبين الى هذا الامام المجتهد من أنه -قائل بشىء من الجهة أو نحوها فكذب
وبهتان وافتراء عليه
Maknanya:
dan apa yang telah masyhur di kalangan orang-orang jahil yang menisbahkan diri
mereka pada Imam Mujtahid ini (Ahmad bin Hanbal) bahawa dia ada mengatakan
tentang (Allah) berada di arah atau seumpamanya, maka itu adalah pendustaan dan
kepalsuan ke atasnya(Imam Ahmad) Kitab Fatawa Hadisiah karangan Ibn Hajar al-
Haitami
4- Imam
Malik :
الاستواء غير
المجهول والكيف غير المعقول والايمان به واجب و السؤال عنه بدعة
Maknannya:
Kalimah istiwa’ tidak majhul (diketahui dalam al quran) dan kaif(bentuk) tidak
diterima aqal, dan iman dengannya wajib, dan soal tentangnya bidaah.
lihat disini
: imam malik hanya menulis kata istiwa (لاستواء) bukan memberikan makna dhahir
jalasa atau duduk atau bersemayam atau bertempat (istiqrar)…..
Bersambung ….
Sumber:https://salafytobat.wordpress.com
Jakarta 2/12/2015
Tidak ada komentar:
Posting Komentar