MEMAHAMI AYAT MUTASYABIHAT ?
Firman
Allah yang dimaksudkan akhi;
قَالَ يَا
إِبْلِيسُ مَا مَنَعَكَ أَنْ تَسْجُدَ لِمَا خَلَقْتُ بِيَدَيَّ أَسْتَكْبَرْتَ
أَمْ كُنتَ مِنَ الْعَالِينَ
“(Allah)
berfirman wahai iblis apakah yang menghalangi kamu sujud kepada yang telah Aku
ciptakan dengan kekuasan-Ku? Apakah kamu menyombongkan diri atau kamu merasa
(merasa) termasuk golongan yang (lebih) tinggi?” (Terjemahan mengikut Al-Quran
dan terjemahan Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM) terbitan Dar Al-Iman
Pustakan Darul Iman Sdn Bhd)
1)
Perlu difahami ini merupakan ayat mutasyabihah. Ayat-ayat al-quran yang ada
persamaan Allah dengan makhluk dikira sebagai ayat yang mutasyabihah.
2)
Mengikut manhaj khalaf : ia perlu ditakwil kepada makna yang sesuai pada bahasa
arab supaya tidak terkeliru sehingga menyamakan Allah Ta’ala dengan makhluk.
3)
Mengikut manhaj salaf sebenar : menyerahkan makna “yadun” kepada Allah tanpa
menterjemahkan kepada makna tangan atau menakwil kepada makna yang layak bagi
Allah dan dalam masa yang sama menafikan Allah Ta’ala sama dengan makhluk.
4)
Mengikut manhaj salafiyyah wahabiyyah aka salafi jadian, golongan mujassimah,
hasyawiyyah dan kitabiyyah : “yadun” dengan makna tangan tetapi tangan Allah
tidak sama dengan tangan makhluk. Ini pandangan yang sesat lagi menyesatkan
kerana apabila diisbatkan kepada Allah sifat tangan walaupun kita katakan ia
tidak sama dengan makhluk sebenarnya kita telah menjisimkan Allah. Seumpama
kita katakan “sampah berbau wangi”. Bila kita sebut sampah maka sudah jelas ia
berbau busuk walaupun kita sifatkan ia berbau wangi. Bila kita kata tangan
Allah sebenarnya kita telah menjisimkan Allah Ta’ala walaupun kita katakan
tangan Allah tidak sama dengan tangan makhluk.
5)
Mahasuci Allah daripada sama dengan makhluk samada bertangan, duduk, naik turun
dan sebagainya daripada sifat makhluk. Firman Allah Ta’ala;
ليس كمثله شيء
“
Tidak ada yang seumpama denganNya (Allah) sesuatupun”
6)
Kenapa Allah Ta’ala menyebut dengan dua tanganNya? Untuk memuliakan Adam. Kata
ulama’: أضاف خلقه إلى نفسه تكريماً له
“Allah
menyandarkan ciptaanNya kepada diriNya sebagai memuliakan baginya”
Kerana
ayat ini ditujukan kepada iblis yang enggan sujud kepada Adam dengan pertanyaan
apa yang menegah kamu (iblis) untuk sujud kepada apa yang aku jadikan dengan
zat aku bukan dengan perantaraan ayah dan ibu kerana Adam dijadikan tanpa ayah
dan ibu seperti yang kita sudah maklum. Perumpamaan dengan menggunakan dua
tangan lebih hebat daripada satu tangan kerana telah maklum kepada kita sesuatu
kerja yang besar tidak dilakukan dengan sebelah tangan. Ini kefahaman yang
disebut oleh Imam Zamakhsyari di dalam kitab Al-Kassyaf dalam menjelaskan
maksud dua tangan. Berkata sebahagian ulama’ ;
لما خلقت بيدي :
لما خلقت بغير واسطة
“Bagi
apa yang Aku jadikan dengan dua tangan Aku bermaksud bagi apa yang aku jadikan
tanpa perantaraan”
7)
Mengikut tafsir jalalain oleh dua Imam besar Al-Imam Al-’Allamah Jalaluddin
Al-Mahalli dan Al-Imam Al-‘Allamah Jalaluddin As-Suyuti menyebut dalam
mentafsir ayat di atas;
أي توليت خلقه
أي من غير واسطة أبي وأمي وهذا تشريف لآدم فإن كل مخلوق تولى الله خلقه
“Ialah
Aku (Allah) meguasai kejadiannya (Adam) ialah tanpa perantaraan ayah dan ibu
dan ini memuliakan bagi Adam. Sesungguhnya setiap makhluk Allah Ta’ala
menguasai ciptaaNya”
8)
Di dalam At-Tafsir Al-munir oleh Dr Wahbah Zuhaili : Aku menjadikannya (Adam)
sendiri tanpa perantaraan Ayah dan Ibu dan Al-Yad bermaksud Al-Qudrah (kuasa
Allah bukan tangan dengan maksud anggota) Juz :23-24 mukasurat : 229 Cetakan :
Darul Fikr, Syiria.
9)
Perkataan “yadun” yang bermaksud tangan di dalam bahasa melayu merupakan majaz
( perkataan yang dipinjam bukan dengan makna asal atau hakiki) di dalam
pengajian ilmu balaghah bahasa arab.
Sebagai
contoh di dalam bahasa melayu kita juga ada menggunkan simpulan bahasa seperti
“Abu seorang yang panjang tangan” Apakah ia bermaksud tangan Abu benar-benar
panjang atau ia simpulan bahasa untuk menyatakan Abu seorang pencuri? Sudah
tentu jawapannya ialah untuk menunjukkan makna Abu seorang pencuri bukan
bermaksud tangan dia benar-benar panjang.
Simpulan bahasa ini
bukan merujuk kepada majaz di dalam bahasa arab kerana majaz itu seperti kita
katakan bulan tersenyum atau ombak memeluk pantai tetapi simpulan ini untuk
menunjukkan perkataan tangan di sini bukan bermaksud tangan yang hakiki seperti
zahirnya.Oleh sebab itu berkata Mujahid dalam mentafsirkan ayat ini;
قال مجاهد :
اليد ها هنا بمعنى التأكد والصلة ، مجازه لما خلقت أنا كقوله : ” ويبقى وجه ربك
” [ الرحمن : 27 ] أي يبقى ربك
Tangan
di sini dengan makna penguat dan kaitan. Majaznya ( perkataan yang dipinjam
bukan dengan makna asal atau hakiki) bagi apa yang aku (Allah) jadikan. Seperti
Firman Allah Ta’ala : Kekal wajah Tuhan kamu [ ar-rahman : 27 ] bermaksud kekal
Tuhan kamu.
10)
Berkata As-Shahrastani di dalam kitab Milal Wa Nihal:
إن الأئمة مالكا
والشافعي وأحمد قالوا : من حرك يده عند قراءة قوله تعالى ( لما خلقت بيدي ) وأشار
بإصبعه عند رواية قلب المؤمن بين أصابع الرحن… الحديث وجب قطع يده وقطع أصبعه
Sesungguhnya
imam-imam, Malik, Syafie dan Ahmad berkata : Sesiapa yang menggerakkan
tangannya ketika membaca firman Allah Ta’ala (ayat 75 surah mujadilah) dan
mengisyaratkan jarinya ketika membaca riwayat “Hati manusia di antara jari-jari
Allah”- Al-Hadis, wajib dipotong tangan dan jarinya. (Di naqalkan daripada
kitab syarah jauharatul tauhid bagi Imam Al-Bajuri mukasurat 166).
11)
Cuba lihat tafsiran sahabat seperti Ibnu Abbas yang di doakan oleh Nabi SAW “
Ya Allah, Faqihkan dia ( ibnu Abbas) di dalam agama dan ajarkan dia takwil” dan
tafsiran Mujahid, Qatadah, At-Thauri dan lain-lain di dalam mentafsirkan ayat;
والسماء بنيانها
بأيد
Tafsiran
mereka “Kami menjadikan langit dengan (qudrat) kuasa kami”. ( Tafsir Ibnu
Kathir Juz : 4 Mukasurat : 237 )
Bagaimana
untuk menolak pandangan yang mengatakan jika kita takwilkan “yadun” kepada
makna kuasa bermaksud ada dua kuasa?
1)
Tanya kembali kepada dia, Allah Ta’ala menjadikan Adam dengan dua tangan atau
dengan kuasa Allah Ta’ala?
Jika
dia tidak mahu menta’wil ayat ini kepada kuasa bermaksud dia menafikan sifat
kuasa Allah untuk menjadikan Adam. Sedangkan kita faham bahawasanya setiap
mumkinat ( perkara yang harus ada) itu ta’luq dengan sifat qudrat (kuasa)
Allah. Dengan perkataan yang lain semua perkara yang dijadikan oleh Allah
dengan sifat kuasa Allah Ta’ala bukan dengan tangan yang kita fahami. Jika kita
katakan yadun dengan maksud tangan secara langsung kita telah menafikan kuasa
Allah Ta’ala menjadikan dengan sifat kuasa. Sedangkan sifat kuasa merupakan
sifat yang wajib bagi Allah Ta’ala. Sesiapa yang menafikan Allah Ta’ala
bersifat dengan sifat kuasa hukumnya kufur. Dalil Allah Ta’ala berkuasa ialah
firman Allah Ta’ala ;
إن الله على كل
شيء قدير
“Sesungguhnya
Allah berkuasa di atas setiap sesuatu”
2)
Di dalam Al-Quran Allah menggunakan kalimah satu tangan, dua tangan, dan
tangan-tangan. Jika kita katakan Allah ada dua tangan. Bagaimana dengan ayat
yang mengatakan satu tangan dan ayat yang mengatakan tangan-tangan yang lebih
daripada dua?
3)
Tanyakan juga kepada mereka bagaimana ayat yang Allah Ta’ala menggunakan
perkataan “nahnu” (kami). Apakah itu menunjukkan kepada Allah ramai?
Ayat-ayat
yang menyebut perkataan tangan tetapi bukan dengan maksud tangan ;
1)
(Surah Al-Mujadilah : 12) فقدموا بين يدي
نجواكم صدقة
Di
dalam ayat ini Allah menyandarkan perkataan tangan kepada “najwa”. Najwa
bermaksud perbualan rahsia. Apakah perbualan rahsia juga ada tangan? Jadi
tangan di sini bukan bermaksud tangan seperti zahirnya tetapi hanya majaz
seperti yang telah dijelaskan di atas.
2)
(Surah Al-A’raaf : 57) وَهُوَ الَّذِي يُرْسِلُ الرِّيَاحَ
بُشْراً بَيْنَ يَدَيْ رَحْمَتِهِ
Di
dalam ayat ini disebut tangan rahmat. Rahmat di sini bermaksud hujan. Apakah
hujan ada tangan?
Dua
ayat di atas menafikan pandangan wahabi yang mengatakan tangan Allah dengan
maksud hakiki bukan majazi. Padahal jika diletak makna hakiki kepada dua ayat
di atas amatlah menyimpang daripada maksudnya. Justeru itu, ulama’ memahami
makna yadun kepada Allah bukan dengan makna tangan yang hakiki tetapi majazi
sahaja yang perlu ditakwil kepada makna yang selayaknya seperti kuasa, ni’mat,
pahala, pertolongan dan lain-lain sepertimana takwilan ahli sunnah wal jamaah
daripada ulama’ khalaf dan salaf demi menjaga kemurniaan akidah umat Islam.
Jika
Allah ada tangan bagaimana golongan wahabi ingin menjawab kepada persoalan ayat
ini. Firman Allah Ta’ala;
كل من عليها فان
ويبقى وجه ربك ذو الجلال والاكرام
“Semua
yang ada di atas dunia akan binasa dan yang kekal wajah Tuhan kamu yang
mempunyai ketinggian dan kemuliaan”
Ayat
ini menyatakan semua akan binasa kecuali wajah Allah. Di mana tangan Allah?
Apakah tangan Allah juga binasa? Dangkal sungguh fahaman yang mengatakan Allah
bertangan seperti mana akidah golongan yahudi.
Wajah
di sini bermaksud zat Allah yang tidak bertangan dan berwajah seperti fahaman
wahabi atau salafi yang mendakwa mengikut salaf tetapi menyimpang daripada
akidah salaf yang sebenar. Jika Allah bertangan sudah tentu Allah akan menyebut
di dalam ayat di atas tangannya juga kekal. Mana mungkin tangan Allah juga
binasa. Diakan Allah yang bersifat dengan sifat baqa’ (tidak binasa dan kekal
selama-lamanya).
Kesimpulannya
:
1)
Tidak salah kita mentakwilkan ayat dua tangan dengan maksud kuasa sepertimana
kenyataan ulama’ yang telah ana bawakan. Dua tangan tidak merujuk kepada
bilangan dua kuasa kerana sememangnya tangan itu dua. Mewakili Kiri dan kanan.
Seperti kita katakan melihat dengan dua mata. Sememangnya melihat dengan
menggunakan dua mata bukan dengan dua telinga tetapi ia sebagai jalan taukid
(menegaskan) lagi kita benar-benar melihat. Menggunakan dua tangan menunjukkan
kita benar-benar buat dalam keadaan bersungguh.
2)
Kuasa merupakan sifat wajib bagi Allah adapun tangan merupakan sifat yang
mustahil bagi Allah kerana bersalahan dengan sifat mukhalafatuhul lilhawadith.
3)
Mengisbatkan tangan bagi Allah boleh menyebabkan kufur dan murtad kerana
menyandarkan sifat yang tidak layak bagi Allah dan mensyirikan (menyekutukan)
Allah dengan makhluk.. Nauzubillahi min zaalik. Awasi dan jauhi daripada
i’tiqad sebegini.
Sumber:https://salafytobat.wordpress.com
Jakarta 2/12/2015
Tidak ada komentar:
Posting Komentar