Allah Ta’ala berfirman.
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا
اجْتَنِبُوا كَثِيرًا مِّنَ الظَّنِّ إِنَّ بَعْضَ الظَّنِّ إِثْمٌ ۖ وَلَا
تَجَسَّسُوا
“Hai orang-orang yang beriman,
jauhilah kebanyakan berprasangka, karena sesungguhnya sebagian tindakan
berprasangka adalah dosa dan janganlah kamu mencari-cari kesalahan orang lain” (Al-Hujurat : 12)
Muqaddimah
Buruk sangka (su'u dzan) adalah
salah satu daripada sifat-sifat mazmumah (buruk/tercela). Manakala mencari-cari
kesalahan orang lain pula hadir apabila wujudnya sangkaan buruk di dalam hati
manusia. Apabila timbulnya buruk sangka, maka sudah tentu rasa ingin mencari
kesalahan seseorang itu timbul sehingga terbukalah kesalahan, aib atau
kelemahan seseorang itu yang menyebabkan si pelaku itu berasa puas. Ia adalah
suatu penyakit hati yang akan menyerang sesiapa sahaja. Hanya keimanan dan
ketaqwaan yang kukuh mampu mengatasi rasa buruk sangka dan mencari kesalahan
orang lain ini.
Dalam ayat ini terkandung perintah
untuk menjauhi kebanyakan berprasangka, karena sebagian tindakan berprasangka
ada yang merupakan perbuatan dosa. Dalam ayat ini juga terdapat larangan
berbuat tajassus. Tajassus ialah mencari-cari kesalahan-kesalahan atau
keburukan atau aib orang lain, yang biasanya merupakan kesan dari prasangka
yang buruk.
Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda.
إِيَّا
كُمْ وَالظَّنَّ فَإِنَّ الظَّنَّ أَكْذَبُ الْحَدِيْثِ وَلاَ تَحَسَّسُوا وَلاَ
تَجَسَّسُوا وَلاَ تَحَاسَدُوا وَلاَتَدَابَرُوا وَلاَتَبَاغَضُوا
وَكُوْنُواعِبَادَاللَّهِ إحْوَانًا
“Berhati-hatilah kalian dari
tindakan berprasangka buruk, kerana prasangka buruk adalah sedusta-dusta
ucapan. Janganlah kalian saling mencari keburukan orang lain, saling
inti-mengintip, saling mendengki, saling membelakangi, dan saling membenci.
Jadilah kalian hamba-hamba Allah yang bersaudara” (Riwayat Al-Bukhari
no. 6064 dan Muslim no. 2563 )
Amirul Mukminin Umar bin Khathab
berkata, “Janganlah engkau berprasangka terhadap perkataan yang keluar dari
saudaramu yang mukmin kecuali dengan persangkaan yang baik. Dan hendaknya
engkau selalu membawa perkataannya itu kepada prasangka-prasangka yang baik”
Ibnu Kathir menyebutkan perkataan
Umar di atas ketika menafsirkan sebuah ayat dalam surah Al-Hujurat.
Bakar bin Abdullah Al-Muzani yang
berkata : “Hati-hatilah kalian terhadap perkataan yang sekalipun benar
kalian tidak diberi pahala, namun apabila kalian salah kalian berdosa.
Perkataan tersebut adalah berprasangka buruk terhadap saudaramu”. (Tahdzib
At-Tahdzib)
Buruk sangka terbahagi dua, iaitu:
Pertama: Prasangka yang membawa kepada keburukan
walaupun pada mulanya ia menyangka atau berniat baik. Misalnya menambah atau
mengurangkan sesuatu amal yang tiada hujjahnya dari syara, maka ia diharamkan
kerana selain bertentangan dengan syara ia juga adalah bid’ah yang
diharamkan. Dalilnya dapat difahami dari
firman Allah Azza wa-Jalla:
وَهُمْ
يَحْسَبُوْنَ اَنَّهُمْ يُحْسِنُوْنَ صُنْعًا
"Dan
mereka mengira (menyangka) bahawa apa yang mereka lakukan adalah baik
(kebaikan)".
AL KAHFI, 18:104.
AL KAHFI, 18:104.
Menurut ayat di atas, perkiraan atau sangkaan mereka yang
baik dalam mencipta serta mengadakan- adakan suatu amal yang baru adalah salah
walaupun dengan niat yang baik dan kerana Allah, kerana menambah atau
mengurangkan sesuatu dalam agama Islam tidak pernah ada keizinannya dari Allah Subhanahu
wa-Ta’ala. Agama Allah (Islam) sudah
sempurna sehingga tidak perlu ditokok tambah sebagaimana firman Allah:
اَلْيَوْمَ
اَكْمَلْتُ لَكُمْ دِيْنَكُمْ
"Hari ini Aku telah sempurnakan
bagi kamu agamamu".
AL MAIDAH, 5:3.
AL MAIDAH, 5:3.
Kedua: Buruk sangka dari hati yang sedar dan disengajakan oleh
pembuatnya. Al-Quran dan as-Sunnah telah
menjelaskan bahawa kebanyakan manusia mempunyai rasa buruk sangka terhadap
Allah dan agamaNya. Termasuklah mereka
yang mengakui sebagai muslim lantaran kejahilannya. Sama ada mereka berburuk sangka terhadap
Allah mengenai kesempurnaan syariatNya atau terhadap kebenaran dan kesucian
agamaNya. Perkara ini telah dijelaskan
oleh Allah dengan firmanNya:
وَمَا يَتَّبِعُ اَكْثَرُهُمْ اِلاَّ
ظَنًّا اِنَّ الظَّنَّ لاَ يُغْنِى مِنَ الْحَقِّ شَيْئًا
"Dan kebanyakan mereka tidak mengikuti
kecuali persangkaan sahaja, sesungguhnya persangkaan itu tidak sedikitpun berguna untuk mencapai kebenaran".
YUNUS,
10:36.
Selamatkan Dari Buruk Sangka
Abu Hatim bin Hibban Al-Busti
bekata:
Orang yang berakal wajib mencari
keselamatan untuk dirinya dengan meninggalkan perbuatan tajassus dan senantiasa
sibuk memikirkan keburukan dirinya sendiri. Sesungguhnya orang yang sibuk
memikirkan keburukan dirinya sendiri dan melupakan keburukan orang lain, maka
hatinya akan tenteram dan tidak akan merasa gelisah. Setiap kali dia melihat
keburukan yang ada pada dirinya, maka dia akan merasa hina tatkala melihat
keburukan yang serupa ada pada saudaranya. Sementara orang yang senantiasa
sibuk memperhatikan keburukan orang lain dan melupakan keburukannya sendiri,
maka hatinya akan buta, badannya akan merasa letih dan akan sulit baginya
meninggalkan keburukan dirinya”.[Raudhah
Al-‘Uqala (hal.131)]
Beliau juga berkata,:
“Tajassus adalah cabang dari kemunafikan,
sebagaimana sebaliknya prasangka yang baik merupakan cabang dari keimanan.
Orang yang berakal akan berprasangka baik kepada saudaranya, dan tidak mau
membuatnya sedih dan berduka. Sedangkan orang yang bodoh akan selalu
berprasangka buruk kepada saudaranya dan tidak segan-segan berbuat jahat dan
membuatnya menderita”.[Raudhah Al-‘Uqala (hal.133)]
Larangan Buruk Sangka
لاَ
تَحْسَبَنَّ الَّذِيْنَ يَفْرَحُوْنَ بِمَآ اَتَوا وَّيُحِّبُّوْنَ اَنْ
يُحْمَدُوْا بِمَا لَمْ يَفْعَلُوْا فَلاَ تَحْسَبَنَّهُمْ بِمَفَازَةٍ مِنَ
الْعَذَابِ وَلَهُمْ عَذَابٌ اَلِيْمٌ.
"Janganlah kamu sekali-kali
menyangka bahawa orang-orang yang gembira dengan apa yang telah mereka kerjakan
dan mereka suka supaya dipuji terhadap perbuatan yang belum mereka kerjakan
janganlah kamu menyangka bahawa mereka akan terlepas dari siksa, dan bagi
mereka siksa yang pedih". ALI IMRAN, 3:188.
Ada segolongan manusia yang berburuk sangka terhadap
penerimaan Allah tentang sebahagian amal ibadah yang telah dikerjakan, ia
menyangka ada amal ibadahnya yang tidak diterima oleh Allah Subhanahu
wa-Ta’ala. Ia berpunca sama ada
disebabkan keraguan atau penyakit was-was. Keraguan dan was-was seperti ini
adalah haram dan boleh membawa kepada buruk sangka terhadap Allah. Nabi Muhammad sallallahu ‘alaihi wa-sallam
melarang umatnya dari berasa ragu-ragu dan was-was tentang ibadah yang telah
dikerjakan sebagaimana sabda baginda:
عَنْ
جَابِرٍ قَالَ : قَالَ رَسُوْلُ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ
لاَيَمُوْتَنَّ اَحَدُكُمْ اِلاَّوَهُوَ مُحْسِنٌ بِاللهِ الظَّنَّ فَاِنَّ
قَوْمًا قَدْ اَرْدَاهُمْ سُوْءُ ظَنِّهِمْ بِاللهِ عَزَّ وَجَلَّ (وَذَالِكُمْ
ظَنُّكُمُ الَّذِى ظَنَنْتُمْ بِرَبِّكُمْ اَرْدَاكُمْ فَاَصْبَحْتُمْ مِنَ
الْحَاسِرِيْنَ)
"Dari Jabir berkata: Bersabda
Rasulullah sallahu ‘alaihi wa-sallam:
Janganlah sekali-kali kamu mati kecuali dalam keadaan berprasangka baik
terhadap Allah, sesungguhnya terdapat satu kaum dibinasakan kerana telah
berprasangka buruk terhadap Allah Azza Wajl (sebagaimana firman Allah)
"Dan yang demikian itu adalah prasangkamu yang telah kamu sangka terhadap
Tuhanmu, prasangka itu telah membinasakan dirimu, maka jadilah kamu termasuk
orang-orang yang merugi". (FUSHSILAT,
23:41). H/R Bukhari, Muslim dan Ahmad.
Orang-orang yang beriman diharamkan dari meragui apa sahaja
perkara dan kejadian yang berlaku terhadap dirinya atau terhadap yang lainnya
sehingga membelakang dan mengenepikan Allah atas urusan tersebut, kerana
keraguan seperti itu boleh membawa kepada buruk sangka terhadap Allah.
عَنْ اَبِى
بَكْرٍ قَالَ : قُلْتُ لِلنَّبِىِّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ وَاَنَا فِى
الْغَارِ لَوْ اَحَدَهُمْ نَظَرَ تَحْتَ قَدَمَيْهِ لاَبْصَرَنَا فَقَالَ : مَا
ظَنُّكَ يَا اَبَا بَكْرٍ بِاثْنَيْنِ اللهُ ثَالِثُهُمِا
"Dari Abi Bakar berkata: Aku katakan kepada Nabi sallallahu ‘alaihi
wa-sallam dan aku di dalam gua: Jika
salah seorang dari mereka melihat (melalui) bawah kakinya, nescaya akan melihat
kita hanya berdua. Maka baginda
bersabda: Tidaklah begitu persangkaanmu
wahai Abi Bakar, dengan berdua (dan) Allah yang ketiga". H/R Bukhari, Muslim dan Ahmad.
Kesemua dalil-dalil dari al-Quran dan hadith di atas
menjelaskan bahawa berburuk sangka (berperasangkaan buruk) terhadap Allah Subhanahu
wa-Ta’ala dalam apa hal sekalipun adalah perbuatan keji dan kufur (syirik
terhadap Allah). Buruk sangka terhadap
Allah adalah sikap orang-orang kafir (musyrikin) jahiliah yang sangat dikutuk
dan dilaknat oleh Allah Subhanahu wa-Ta’ala.
Hukum Buruk Sangka
Allah ‘Azza wa-Jalla telah mengharamkan sikap buruk
sangka terhadap sesama mukmin, kerana ia akan menyebabkan timbulnya fitnah,
bukan sahaja di antara seseorang individu dengan individu yang lain tetapi juga
dalam anggota Jamaah Islamiyah. Apabila
sikap terkutuk ini terdapat di kalangan anggota jamaah ia boleh mengwujudkan
perasaan saling tidak percaya, saling meragui, benci-membenci, pertelingkahan,
perpecahan dan akhirnya bermusuh-musuhan di antara sesama Islam.
Allah Subhanahu wa-Ta’ala mengharamkan hambaNya yang
beriman dari menyimpan perasaan persangkaan atau sangka-sangka buruk terhadap
Allah dan terhadap saudara-saudaranya yang seagama. Malah
Allah mengharamkan juga segala unsur, bibit atau segala punca yang boleh
menyebabkan timbulnya rasa buruk sangka di kalangan anggota Jamaah Islamiyah. Pengharaman ini telah ditegaskan di dalam
al-Quran dan hadith-hadith Nabi sallallahu ‘alaihi wa-sallam sebagaimana
firman Allah dan sabda Nabi:
يَا
اَيُّهَا الَّذِيْنَ آمَنُوْا اجْتَنِبُوْا كَثِيْرًا مِنَ الظَّنِّ اِنَّ بَعْضَ
الظَّنِّ اِثْمٌ وَلاَ تَجَسَّسُوْا وَلاَيَغْتَبْ بَعْضُكُمْ بَعْضًا اَيُحِبُّ
اَحَدُكُمْ اَنْ يَاْكُلَ لَحْمَ اَخِيْهِ مَيِّتًا فَكَرِهْتُمُوْهُ وَاتَّقُوْا
اللهَ اِنَّ اللهَ تَوَّابٌ رَّحِيْمٌ
"Hai orang-orang yang
beriman! Jauhilah kebanyakan dari
prasangka, sesungguhnya sebahagian dari prasangka itu adalah dosa, dan
janganlah kamu mencari-cari kesalahan orang lain dan janganlah sebahagian kamu
mengumpat sebahagian yang lain. sukakah salah seorang di antara kamu memakan
daging saudaranya yang sudah mati? Maka
tentulah kamu merasa jijik kepadanya.
Dan bertakwalah kamu kepada Allah.
Sesunguhnya Allah Maha Penerima taubat lagi Maha Penyayang". AL-HUJURAAT,
49:12.
عَنْ اَبِى
هُرَيْرَةَ قَالَ : قَالَ رَسُوْلُ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ
اِيَّاكُمْ وَالظَّنِّ فَاِنَّ الظَّنَّ اَكْذَبُ الْحَدِيْثِ وَلاَ تَجَسَّسُوْا
وَلاَ تَحَسَّسُوْا وَلاَ تَنَافَسُوْا وَلاَ تَحَاسَدُوْا وَلاَ تَبَاغَضُوْا
وَلاَ تَدَابِرُوْا وَكُوْنُوْا عِبَادَ اللهِ اِخْوَانًا
"Dari Abi Hurairah berkata:
Bersabda Rasulullah sallallahu ‘alaihi wa-sallam: Aku peringatkan kamu dari
prasangka sesungguhnya prasangka itu adalah bisikan yang paling bohong. Dan janganlah kamu mencari-cari rahsia (kelemahan,
ke’aiban dan keburukan saudaranya), janganlah merasa-rasakan (yang
bukan-bukan), janganlah kamu melakukan pertengkaran, jangan berhasad (dengki),
jangan berbenci-bencian, janganlah membelakangkan (saudaramu seagama). Dan jadilah kamu hamba Allah yang
bersaudara". H/R al-Bukhari.
عَنْ عَبْدِ
اللهِ بْنِ عُمَرَ قَالَ : رَاَيْتُ رَسُوْلَ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ يَطُوْفُ بِالْكَعْبَةِ يَقُوْلُ : والَّذِى نَفْسِ مُحَمَّد بِيَدِهِ
لَحُرمَةُ الْمُؤْمِنِ اَعْظَمُ عِنْدَ اللهِ مِنْكَ مَالهُ وَدَمهُ وَاَنْ
يَظُنَّ بِهِ اِلاَّ خَيْرًا. رواه ابن
ماجه.
"Dari Abdullah bin Umar
berkata: Aku melihat Rasulullah
sallallahu ‘alaihi wa-sallam sedang tawaf di Kaabah lalu bersabda: Demi jiwa Muhammad yang di tanganNya,
sesungguhnya kehormatan seseorang mukmin lebih besar di sisi Allah dari engkau
(Kaabah) wangnya dan darahnya
sehinggalah dia berprangsangka sesamanya yang baik”. H/R Ibn Majah.
عَنْ
عُمَرَ بْنَ الْخَطَّابِ قَالَ : وَلاَ
تَظُنُّ بِكَلِمَةٍ خَرَجَتْ مِنْ اَخِيْكَ الْمُؤْمِنِ اِلاَّ خَيْرًا.
"Dari Umar bin Al-Khatab beliau
berkata: Janganlah kamu berprasangka
(buruk) dengan kalimah yang keluar dari (mulut) saudara kamu yang mukmin
kecuali yang baik". Lihat Tafsir
Ibn Kathir, jld. 4, m/s 271.
عَنْ
حَارِثَةِ بْنِ النُّعْمَان قَالَ : قَالَ رَسُوْلُ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ : ثَلاَثٌ لاَزِمٌ ِلاُمَّتِى : اَلطِّيَرَةُ وَالْحَسَدُ وَسُوْءُ
الظَّنِّ. فَقَالَ : وَمَا يُذْهِبُهُنَّ يَارَسُوْلَ اللهِ مِمَّنْ هُنَّ فِيْهِ
؟ قَالَ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ : اِذَا حَسَدَ فَاسْتَغْفِرِ اللهَ
وَاِذَا ظَنَنْتَ فَلاَ تُحَقِّقْ وَاِذَا تَطَيَّرْتَ فَامْضِ
"Dari Haritha bin an-Nukman
berkata: Bersabda Rasulullah sallallahu
‘alaihi wa-sallam: Tiga perkara yang sentiasa ada pada umatku: Kepercayaan sial. Hasad dengki.
Prasangka. Beliau bertanya: Apakah yang boleh menghilangkan dari itu
(semua) wahai Rasulullah bagi sesiapa yang telah ada pada dirinya
perkara-perkara tersebut? Baginda
bersabda: Apabila berhasad dengki
mintalah ampun, apabila berprasangka janganlah diteruskan dan apabila
mempercayai tataiyur hendaklah dihapuskan". H/R at-Tabrani.
Semua punca-punca timbulnya buruk sangka yang dijelaskan
oleh ayat al-Quran dan hadith-hadith di atas berpangkal dari hati yang rosak
dan berpenyakit lantaran kejahilan (tidak berilmu agama). Akhirnya menyebabkan lemah iman, lemah
keperibadian, hilang panduan dan tidak tahu ke arah mana mahu dituju sehingga
mudah berburuk sangka. Hal keadaan seperti ini telah dijelaskan oleh Nabi
Muhammad sallallahu ‘alaihi wa-sallam:
اِذَا
قَلَّ الْعِلْمُ ظَهَرَ الْجَفَا وَاِذَا قَلَّتِ اْلآثَارُ كَثُرَتِ اْلاَهْوَاءُ
وَلِهَذَا تَجِدُ قَوْمًا كَثِيْرِيْنَ يُحِبُّوْنَ قَوْمًا وَيَبْغَضُوْنَ
قَوْمًا لاَجْلِ اَهْوَاءٍ لاَيَعْرِفُوْنَ مَعْنَاهَا وَلاَ دَلِيْلَهَابَلْ
يُوَالُوْنَ عَلَى اِطْلاَقِهَا اَوْ يُعَادُوْنَ مِنْ غَيْرِ اَنْ تَكُوْنَ
مَنْقُوْلَةً نَقْلاً صَحِيْحًا عَنِ النَّبِىِّ صَلَّى اللهُ عَلِيْهِ وَسَلَّمَ
وَسَلَفِ مِنْ غَيْرِ اَنْ يَكُوْنُوْا هُمْ يَعْقِلُوْنَ مَعْنَاهَا وَلاَ
يَعْرِفُوْنَ لاَزِمَهَا وَمَقْتَضَاهَا. رواه مالك.
"Apabila (seseorang) kurang
berilmu akan (mudah) menimbulkan perasaan benci dan tuduhan salah (kepada orang
lain). Dan jika pengetahuan tentang
athar (hadith dan perbuatan sahabat) hanya sedikit, akan ramai yang mengikut
hawa nafsu. Berpunca dari yang demikian,
akan engkau temui suatu kaum (kumpulan) yang ramai mencintai (menyebelahi) kaum
(kumpulan) yang lain hanya atas dasar hawa nafsu (bukan atas dasar kebenaran
al-Quran atau al-Hadith) kerana tidak mengetahui (ilmu)nya dan dalilnya. Sedangkan mereka menyokong atau memusuhi
(satu kumpulan) tanpa mengikut (landasan) hadith yang sahih dari Nabi dan dari
Salaf ummah ini, mereka tidak mengetahui makna (al-Quran dan al-Hadith) dan
tidak mengetahui apa yang dikehendaki (oleh hadith) tersebut dan tidak tahu
untuk mempraktikalkannya". H/R Imam Malik.
Akibat Buruk Sangka
Allah mengingatkan kita, sebahagian prasangka itu perbuatan
dosa kerana ia timbul daripada perasaan iri hati atau dengki terhadap
seseorang. Ia juga menyebabkan timbul tuduhan berasas kerana orang lain turut
serta melakukan perbuatan serupa. Ini menambahkan lagi prasangka buruk sedia
ada. Teknologi komunikasi yang tidak bersempadan meluaskan penyebaran maklumat
yang boleh meracuni akal manusia yang tidak tahu membuat pertimbangan antara
fitnah dan hak.
Oleh itu, sebagai hamba yang beriman kepada Allah, kita perlu menjaga pertuturan dengan berbicara yang baik saja atau berdiam diri seperti sabda Rasulullah, maksudnya:
Oleh itu, sebagai hamba yang beriman kepada Allah, kita perlu menjaga pertuturan dengan berbicara yang baik saja atau berdiam diri seperti sabda Rasulullah, maksudnya:
“Barang
siapa yang beriman kepada Allah dan hari akhirat maka hendaklah ia berkata-kata
yang baik atau hendaklah ia diam.”(Hadis riwayat Iman Al-Bukhari)
Buruk sangka dengan hasrat mempengaruhi minda orang lain supaya turut membenci saudara seagama adalah perbuatan jahiliah kerana tamakkan dunia dan terlalu cintakan isinya yang menjadi bahan bakar neraka. Banyak yang boleh diteladani daripada kisah sahabat Rasulullah dan sejarah sehingga boleh menggadaikan negara dan agama akibat buruk sangka. Ini patut menjadi iktibar setiap umat Islam yang cintakan agama. Jika tidak kerana buruk sangka menjadi padah kepada umat Islam, mustahil Allah memperincikan betapa penting menyelidiki maklumat yang disampaikan seseorang kerana bimbang kita turut mempercayai dan menjadi penyampai kepada fitnah terhadap orang lain.
Allah mengingatkan kita dalam al-Quran (Surah Al Hujuraat: 6) bermaksud :
“Wahai
orang-orang yang beriman! Jika datang kepada kamu orang fasik membawa sesuatu
berita, maka selidikilah untuk menentukan kebenarannya.”
Kerana buruk sangka, menyebabkan putus silaturahim. Sebab itu, perpaduan umat Islam akan goyah malah menjadi laba kepada musuh yang sentiasa menantikan saat kehancuran manusia yang dibimbing dengan perintah dan larangan Allah. Satu demi satu keistimewaan umat Islam yang tiada bandingannya diselongkar dan dibinasakan dengan janji syurga di dunia mengakibatkan janji Allah mengenai hari pembalasan dipandang sebelah mata. Perkataan dusta yang dibawa orang fasik pula dikitabkan menjadi rujukan utama.
Untuk menjauhkan diri daripada terus melakukan fitnah terhadap setiap umat Muhammad, kita hendaklah membataskan prasangka buruk terhadap seseorang setakat dalam hati tanpa meluahkan atau memberitahu orang lain, apatah lagi meyakinkan orang lain supaya mempunyai perasaan serupa. Sebagai manusia, kita mempunyai kata hati yang lahir daripada pelbagai faktor dalaman diri sendiri yang boleh menerajui tindak tanduk kita seperti berprasangka.
Allah berfirman (Surah Al-Hujuraat: 12) bermaksud:
“Wahai
orang-orang yang beriman! Jauhilah kebanyakan dari sangkaan supaya kamu tidak
menyangka sangkaan yang dilarang kerana sesungguhnya sebahagian dari sangkaan
itu adalah dosa. Dan janganlah kamu mengintip atau mencari-cari kesalahan dan
keaiban orang. Dan janganlah setengah kamu mengumpat setengahnya yang lain.
Adakah seseorang dari kamu suka memakan daging saudaranya yang sudah mati? Jika
demikian keadaan mengumpat maka sudah tentu kamu jijik kepadanya. Oleh itu,
patuhilah larangan-larangan yang tersebut dan bertakwalah kamu kepada Allah,
sesungguhnya Allah penerima taubat lagi Maha Mengasihani.”
WALLAH
UL MUSTA’AN
JAKARTA 27/3/2013
Tidak ada komentar:
Posting Komentar